Obsaaminen työnä
Hiltunen, Jyri (2018)
Hiltunen, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä mitä tekee obsaaja. Obsaaminen on nuori ammattiryhmä, joka on syntynyt e-urheilun kasvavan suosion myötä. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia tapoja obsata eri peleissä ja käydään läpi obsaamiseen käytettäviä työkaluja, sekä kommunikaatiota obsaustiimin sisällä. Koska kirjallista materiaalia aiheesta ei vielä juurikaan ole, käytettiin lähteenä suurelta osin kirjoittajan omaa kokemusta Yleisradion FTW live -ohjelman obsaajana.
Obsaaja operoi videopelin sisäistä kameraa ja työn kannalta tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee obsaajan pelituntemus ja pelinlukutaito. Obsaajan täytyy kyetä ennakoimaan mitä on tapahtumassa, jotta tilanne saadaan taltioitua katsojille ymmärrettävällä tavalla. Obsaajan lisäksi työryhmään kuuluu myös peliohjaaja ja kohokohtien ja uusintojen leikkaaja. Kommunikaatio ryhmän sisällä vaihtelee pelikohtaisesti. Joidenkin pelien nopea tempo pakottaa tapaan, jossa obsaaja tarjoaa kuvaa peliohjaajalle ja peliohjaajan ei ole mahdollista pyytää haluamaansa tietynlaista kuvaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi obsaamista neljän eri peliesimerkin kautta. Tarkasteltavina ovat PlayerUnknown’s Battleground, Fortnite, Overwatch ja Counter-Strike: Global Offensive. Pelit ovat keskenään hyvin erilaisia ja niiden obsaamiseen on käytetty eri menetelmiä ja obsaajille on määritelty etukäteen omat roolit. Yhden obsaajan tehtävänä on kuvata yleiskuvaa vallitsevasta tilanteesta, kun kaksi muuta seuraa pelaajia. Roolit helpottavat ryhmän työskentelyä ja vältytään tilanteilta, joissa kaksi obsaajaa seuraavat samaa henkilöä.
E-urheilu on koko ajan kasvava ilmiö ja päivittäin muiden pelaamista seuraa esimerkiksi Twitch- ja Youtube-sivustoilla useat tuhannet ihmiset. Ammattimaiselle obsaamiselle on tarvetta, jotta katsojille saadaan esitettyä laadukasta peliä.
Obsaaja operoi videopelin sisäistä kameraa ja työn kannalta tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee obsaajan pelituntemus ja pelinlukutaito. Obsaajan täytyy kyetä ennakoimaan mitä on tapahtumassa, jotta tilanne saadaan taltioitua katsojille ymmärrettävällä tavalla. Obsaajan lisäksi työryhmään kuuluu myös peliohjaaja ja kohokohtien ja uusintojen leikkaaja. Kommunikaatio ryhmän sisällä vaihtelee pelikohtaisesti. Joidenkin pelien nopea tempo pakottaa tapaan, jossa obsaaja tarjoaa kuvaa peliohjaajalle ja peliohjaajan ei ole mahdollista pyytää haluamaansa tietynlaista kuvaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi obsaamista neljän eri peliesimerkin kautta. Tarkasteltavina ovat PlayerUnknown’s Battleground, Fortnite, Overwatch ja Counter-Strike: Global Offensive. Pelit ovat keskenään hyvin erilaisia ja niiden obsaamiseen on käytetty eri menetelmiä ja obsaajille on määritelty etukäteen omat roolit. Yhden obsaajan tehtävänä on kuvata yleiskuvaa vallitsevasta tilanteesta, kun kaksi muuta seuraa pelaajia. Roolit helpottavat ryhmän työskentelyä ja vältytään tilanteilta, joissa kaksi obsaajaa seuraavat samaa henkilöä.
E-urheilu on koko ajan kasvava ilmiö ja päivittäin muiden pelaamista seuraa esimerkiksi Twitch- ja Youtube-sivustoilla useat tuhannet ihmiset. Ammattimaiselle obsaamiselle on tarvetta, jotta katsojille saadaan esitettyä laadukasta peliä.