ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS HOTELLI RAVINTOLA HONKAHOVILLE
Danish, Zakke (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä Hotelli-Ravintola Honkahovin ravintolapalveluihin, tuotetarjontaan, asiakaspalveluun, asiakastiloihin ja mainontaan. Tulosten pohjalta tavoitteena oli laatia aineistoa, jonka turvin ravintola Honkahovin on mahdollista lähteä kehittämään toimintaansa ja palvelutarjontaansa asiakasystävällisempään suuntaan. Tässä opinnäytetyössä toteutettu asiakastyytyväisyyskysely oli erityisen merkityksellinen ravintola Honkahoville, koska tällaista selvitystä ravintola-asiakkaiden tyytyväisyydestä ei ole aiemmin tehty. Työn toimeksiantajana oli Lauhatuotanto Oy.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytetyssä kysymyslomakkeessa oli vaihtoehtokysymysten lisäksi mukana muutama avoin, kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin analysoitava kysymys. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin koko ravintola Honkahovin nykyinen asiakaskunta. Kysely toteutettiin 15.6.-10.9.2018 välisenä aikana ja siihen osallistui 100 asiakasta. Tutkimusaineistoa käsiteltiin ja analysoitiin Surveymonkey-nettisivuston ja Microsoft Excelin avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat vaikuttivat olevan melko tyytyväisiä ravintola Honkahovin kaikkiin osa-alueisiin. Ravintolan aukioloaika ja mainonta jakoivat enemmän mielipiteitä. Erityiskiitosta sai ravintola Honkahovin henkilökunta palveluasenteestaan ja ystävällisyydestään. Kaiken kaikkiaan henkilökunnan ystävällisyys ja asiakaspalveluhenkisyys nousivat ravintola Honkahovin vahvuuksiksi. Vaikka asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä kaikkiin osa-alueisiin, esiin nousi muutamia ongelmakohtia.Kehitysehdotuksia tuli kiitettävästi ja ne koskivat lähinnä ravintolan aukioloaikoja, lounastarjontaa, tapahtumatarjontaa ja mainontaa.
Asiakastyytyväisyystutkimus tuotti tärkeää tietoa ravintola Honkahoville ja saatujen tulosten perustella sen on hyvä lähteä kehittämään toimintaansa ja palvelutarjontaansa entistä asiakastyytyväisempään suuntaan. Tehtyä asiakastyytyväisyystutkimusta ja sen tuloksia voidaan käyttää tulevissa asiakastyytyväisyyskyselyissä.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytetyssä kysymyslomakkeessa oli vaihtoehtokysymysten lisäksi mukana muutama avoin, kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin analysoitava kysymys. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin koko ravintola Honkahovin nykyinen asiakaskunta. Kysely toteutettiin 15.6.-10.9.2018 välisenä aikana ja siihen osallistui 100 asiakasta. Tutkimusaineistoa käsiteltiin ja analysoitiin Surveymonkey-nettisivuston ja Microsoft Excelin avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat vaikuttivat olevan melko tyytyväisiä ravintola Honkahovin kaikkiin osa-alueisiin. Ravintolan aukioloaika ja mainonta jakoivat enemmän mielipiteitä. Erityiskiitosta sai ravintola Honkahovin henkilökunta palveluasenteestaan ja ystävällisyydestään. Kaiken kaikkiaan henkilökunnan ystävällisyys ja asiakaspalveluhenkisyys nousivat ravintola Honkahovin vahvuuksiksi. Vaikka asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä kaikkiin osa-alueisiin, esiin nousi muutamia ongelmakohtia.Kehitysehdotuksia tuli kiitettävästi ja ne koskivat lähinnä ravintolan aukioloaikoja, lounastarjontaa, tapahtumatarjontaa ja mainontaa.
Asiakastyytyväisyystutkimus tuotti tärkeää tietoa ravintola Honkahoville ja saatujen tulosten perustella sen on hyvä lähteä kehittämään toimintaansa ja palvelutarjontaansa entistä asiakastyytyväisempään suuntaan. Tehtyä asiakastyytyväisyystutkimusta ja sen tuloksia voidaan käyttää tulevissa asiakastyytyväisyyskyselyissä.