Käyttäjäkokemus osana tuotekehitystä Jyväskylän alueen yrityksissä
Luodes, Piia (2018)
Luodes, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901021029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901021029
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa oli käynnissä opintosuunnitelman uudistus. Vanhan opintosuunnitelman tavoitteisiin kuului käyttöliittymän suunnittelun, toteuttamisen ja testauksen osaaminen, mutta opintoihin ei kuulunut käyttöliittymän ja käyttäjän väliselle vuorovaikutukselle olennaisen käyttäjäkokemuksen kehittämisen opintoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tulisiko käyttäjäkokemuksen kehittämiseen liittyvä opintojakso ottaa osaksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmaa ja mikä opintojakson sisältö voisi olla.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksessa kartoitettiin käyttäjäkokemuksen merkitystä tuotekehityksessä, Jyväskylän alueen yrityksissä käytettyjä käyttäjäkokemusmenetelmiä, sekä käyttäjäkokemussuunnittelijoiden kokemia koulutustarpeita. Aineistoa kerättiin kirjallisuudesta ja haastattelemalla käyttäjäkokemussuunnittelijoita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla.
Tuloksena oli, että käyttäjäkokemus on merkityksellistä tuotekehitykselle muun muassa liiketoiminnallisen hyödyn ja sosiaalisen vastuun näkökulmasta. Käyttäjäkokemusmenetelmiä käytettiin yrityksissä vaihtelevasti, mutta käyttäjiä kartoittavat menetelmät ja prototyypit olivat yleisesti käytössä. Aineistosta nousi esille sosiaalisten taitojen, empatian ja käyttäjäkokemuksen kehittämisen menetelmien osaamisen tärkeys käyttäjäkokemusta suunniteltaessa.
Tulosten perusteella käyttäjäkokemuksen kehittämisen opintojakso on perusteltua ottaa osaksi opintoja. Opintojaksoon olisi tarkoituksenmukaista sisältyä muun muassa prototyyppien tekeminen sekä käyttäjien kartoittamiseen ja käyttöliittymän testaukseen liittyvät menetelmät opiskelijoiden sosiaalisia taitoja ja empatiaa kehittäen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksessa kartoitettiin käyttäjäkokemuksen merkitystä tuotekehityksessä, Jyväskylän alueen yrityksissä käytettyjä käyttäjäkokemusmenetelmiä, sekä käyttäjäkokemussuunnittelijoiden kokemia koulutustarpeita. Aineistoa kerättiin kirjallisuudesta ja haastattelemalla käyttäjäkokemussuunnittelijoita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla.
Tuloksena oli, että käyttäjäkokemus on merkityksellistä tuotekehitykselle muun muassa liiketoiminnallisen hyödyn ja sosiaalisen vastuun näkökulmasta. Käyttäjäkokemusmenetelmiä käytettiin yrityksissä vaihtelevasti, mutta käyttäjiä kartoittavat menetelmät ja prototyypit olivat yleisesti käytössä. Aineistosta nousi esille sosiaalisten taitojen, empatian ja käyttäjäkokemuksen kehittämisen menetelmien osaamisen tärkeys käyttäjäkokemusta suunniteltaessa.
Tulosten perusteella käyttäjäkokemuksen kehittämisen opintojakso on perusteltua ottaa osaksi opintoja. Opintojaksoon olisi tarkoituksenmukaista sisältyä muun muassa prototyyppien tekeminen sekä käyttäjien kartoittamiseen ja käyttöliittymän testaukseen liittyvät menetelmät opiskelijoiden sosiaalisia taitoja ja empatiaa kehittäen.