Esimiesten ja henkilöstöosaston tehtävienjako yrityksen X Tampereen tavaratalossa
Härkönen, Lotta (2018)
Härkönen, Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018123022932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018123022932
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin tehtävienjakoa esimiesten ja henkilöstöosaston välillä yrityksen X Tampereen tavaratalossa. Työn taustalla oli toimeksiantajan tarve selkeyttää tehtävienjakoa esimiesten ja henkilöstöosaston välillä. Työn tarkoituksena oli selvittää nykyinen tehtävienjako ja luoda uusi yhtenäinen linja tehtävienjakoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ehdotuksia tehtävienjaon selkeyttämiseen, ja saada sitä kautta myös työkalu uusien esimiesten perehdyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruun menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joissa haastateltiin sekä esimiehiä että henkilöstöosaston työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksista havaittiin, että nykyiseen työnjakoon ollaan suurelta osin tyytyväisiä. Haastatteluissa esille nousseet esimiesten ja henkilöstöosaston tehtävät noudattelivat samaa linjaa kuin löydetty teoriatieto. Haastatteluissa kävi ilmi, että esimiehet kaipaisivat enemmän tietoa henkilöstöosaston prosesseista ja toiminnasta. Tavaratalon käytäntöä henkilöstöosaston suhteen pidettiin toimivana ja hyvänä, sillä haastateltavien aiemmissa työpaikoissa henkilöstöosasto ei ole ollut läsnä samalla tavalla kuin nykyisessä työpaikassa.
Tulosten perusteella koottiin ehdotus uudeksi tehtävienjaoksi. Uusi tehtävienjako noudattelee yrityksen vanhan tehtävienjaon mukaista linjaa, eikä vanhaan linjaan tehty suuria muutoksia. Uusi tehtävienjako kuitenkin selkeyttää tehtävienjakoa esimiesten ja henkilöstöosaston välillä, ja se helpottaa molempien osapuolien työskentelyä. Suurimpana puutteena nähtiin esimiesten ja henkilöstöosaston yhteisen ajan puute, ja tärkeimpänä kehitysehdotuksena pidetään esimiesten ja henkilöstöosaston välisiä säännöllisiä palavereja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruun menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joissa haastateltiin sekä esimiehiä että henkilöstöosaston työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksista havaittiin, että nykyiseen työnjakoon ollaan suurelta osin tyytyväisiä. Haastatteluissa esille nousseet esimiesten ja henkilöstöosaston tehtävät noudattelivat samaa linjaa kuin löydetty teoriatieto. Haastatteluissa kävi ilmi, että esimiehet kaipaisivat enemmän tietoa henkilöstöosaston prosesseista ja toiminnasta. Tavaratalon käytäntöä henkilöstöosaston suhteen pidettiin toimivana ja hyvänä, sillä haastateltavien aiemmissa työpaikoissa henkilöstöosasto ei ole ollut läsnä samalla tavalla kuin nykyisessä työpaikassa.
Tulosten perusteella koottiin ehdotus uudeksi tehtävienjaoksi. Uusi tehtävienjako noudattelee yrityksen vanhan tehtävienjaon mukaista linjaa, eikä vanhaan linjaan tehty suuria muutoksia. Uusi tehtävienjako kuitenkin selkeyttää tehtävienjakoa esimiesten ja henkilöstöosaston välillä, ja se helpottaa molempien osapuolien työskentelyä. Suurimpana puutteena nähtiin esimiesten ja henkilöstöosaston yhteisen ajan puute, ja tärkeimpänä kehitysehdotuksena pidetään esimiesten ja henkilöstöosaston välisiä säännöllisiä palavereja.