Markkinoinnin kilpailukeinojen kehittäminen asiakaspalautteen avulla : kohteena Ravintola Satakunta
Tuominen, Viivi (2010)
Tuominen, Viivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411446
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin asiakaskysely Ravintola Satakunnalle ja kartoitettiin markkinoinnin kilpailukeinoja asiakaskyselystä saatujen tulosten avulla. Tutkimusongelmina oli tutkia, miten ravintolan markkinointia pystytään kehittämään asiakaspalautteen avulla ja miten asiakastyytyväisyyttä voitiin parantaa. Kohdeyritys oli Porin keskustassa Sokos Hotel Vaakunan yhteydessä sijaitseva ruokaravintola, joka on toiminut samalla paikalla yli 70 vuotta. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerrottiin tämän opinnäytteen tavoite, tarkoitus ja tutkimusongelmat sekä perustiedot yrityksestä. Siinä käsiteltiin ravintolan lähtökohta-analyysejä, asiakaspalautetta, markkinoinnin kilpailukeinoja ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tässä tutkimuksessa tutkimusongelmiin haettiin vastauksia kvantitatiivisella menetelmällä ja informoidulla lomakekyselyllä maaliskuussa 2010. Lomakkeita jaettiin 106 kappaletta, joista 105 saatiin takaisin. Kyselylomake koostui 18 strukturoidusta ja neljästä avoimesta kysymyksestä. Vastaajilla oli mahdollisuus antaa myös kehitysehdotuksia ravintolan palvelusta, tuotteista ja viihtyisyydestä. Tutkimuksen avulla saatiin kattavat vastaukset tutkimusongelmiin. Lisäksi vastauksista selvisi Ravintola Satakunnan kehittämiskohteita, jotka huomioimalla asiakastyytyväisyyttä voitiin parantaa. Tärkeää tietoa saatiin myös siitä, miltä kohdin markkinointia piti tehostaa. Vastauksista ilmenivät ravintolan vahvuudet, mutta parantamisen varaakin löytyi, jotta asiakkaiden tarpeet, toiveet ja odotukset täyttyivät. Saatujen tulosten pohjalta Ravintola Satakunnalle voitiin antaa tarkka kuva heidän toiminnastaan asiakkaiden näkökulmasta, ja sen avulla heidän on mahdollista parantaa markkinointiaan ja nostaa asiakastyytyväisyyttään. Kokonaisuudessaan asiakkaat pitivät ravintolaa viihtyisänä ja asiakaspalvelua hyvänä. Ruoan makuun, annosten kokoon ja ulkonäköön oltiin tyytyväisiä. Eniten negatiivisia kommentteja ja parannusehdotuksia tuli ruokalistasta, jota pidettiin vähän liian suppeana.