Kokemuksia ratkaisukeskeisestä esimiesvalmennuksesta
Hämäläinen, Pia (2018)
Hämäläinen, Pia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901121232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901121232
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Siilinjärven kunnan esimiesten kokemuksia saamastaan ratkaisukeskeisestä esimiesvalmennuksesta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mitä vaikutuksia he kokivat valmennuksesta olleen heidän johtamistapaansa ja sitä kautta työyhteisön hyvinvointiin ja tuottavuuteen. Tässä tutkimuksessa toimeksiantajana oli Siilinjärven kunta.
Sain opinnäytetyön aiheen Siilinjärven kunnan henkilöstöpalveluilta ja Itä-Suomen yliopisto haki sopivaa opinnäytetyön tekijää, joka tekisi laadullista tutkimusta esimiesten kokemuksista ja miten kokeilukulttuuri ja ratkaisukeskeisyys näkyvät omassa työssä ja millä tavalla se vaikuttaa työn laatuun, tuottavuuteen ja työhyvinvointiin.
Kohderyhmänä olivat Siilinjärven kunnan viisi esimiestä, jotka osallistuivat valmennukseen. Aineisto kerättiin kahdella focusgrouphaastattelulla ja aineisto analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että esimiehet kokivat valmennuksen annin muutoksena ammatillisessa toiminnassa, vuorovaikutuksen lisääntymisenä, motivoinnin haasteellisuutena, osallisuuden merkityksen korostumisena ja voimaantumisena sekä ratkaisukeskeisyyden vahvistumisena. Esimiehet kuvasivat kehittämistehtävän organisointiin liittyviä kokemuksia siten, että kehittämisen toimintamalli oli uudistunut, kehittämistehtävän konkreettisuuden merkitys oli korostunut ja että kehittäminen keskittyy kehittämismyönteisten vastuulle. Kokemuksista kehittämistehtävän vaikutuksesta työhyvinvointiin esimiehet kokivat työhyvinvoinnin lisääntyneen. Kokemukset valmennuksen vaikutuksesta omaan toiminta- tai johtamistapaansa esimiehet kokivat, että ajattelutavan muutos oli muuttunut positiivisemmaksi ja kehittämisen toteuttaminen oli muuttunut. Valmennuksen konkreettisesta toteutuksesta valmennuksen laadun vaikutus koettiin merkittävänä.
Sain opinnäytetyön aiheen Siilinjärven kunnan henkilöstöpalveluilta ja Itä-Suomen yliopisto haki sopivaa opinnäytetyön tekijää, joka tekisi laadullista tutkimusta esimiesten kokemuksista ja miten kokeilukulttuuri ja ratkaisukeskeisyys näkyvät omassa työssä ja millä tavalla se vaikuttaa työn laatuun, tuottavuuteen ja työhyvinvointiin.
Kohderyhmänä olivat Siilinjärven kunnan viisi esimiestä, jotka osallistuivat valmennukseen. Aineisto kerättiin kahdella focusgrouphaastattelulla ja aineisto analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että esimiehet kokivat valmennuksen annin muutoksena ammatillisessa toiminnassa, vuorovaikutuksen lisääntymisenä, motivoinnin haasteellisuutena, osallisuuden merkityksen korostumisena ja voimaantumisena sekä ratkaisukeskeisyyden vahvistumisena. Esimiehet kuvasivat kehittämistehtävän organisointiin liittyviä kokemuksia siten, että kehittämisen toimintamalli oli uudistunut, kehittämistehtävän konkreettisuuden merkitys oli korostunut ja että kehittäminen keskittyy kehittämismyönteisten vastuulle. Kokemuksista kehittämistehtävän vaikutuksesta työhyvinvointiin esimiehet kokivat työhyvinvoinnin lisääntyneen. Kokemukset valmennuksen vaikutuksesta omaan toiminta- tai johtamistapaansa esimiehet kokivat, että ajattelutavan muutos oli muuttunut positiivisemmaksi ja kehittämisen toteuttaminen oli muuttunut. Valmennuksen konkreettisesta toteutuksesta valmennuksen laadun vaikutus koettiin merkittävänä.