Tavaran varastoinnin ja vastaanottoprosessin kehittäminen : case: Teknoware Oy
Luippunen, Tiina (2010)
Luippunen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057866
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tavaran varastoinnin ja vastaanottoprosessin kehittämistä. Tarkoituksena oli kartoittaa Teknoware Oy:n ulkoistettujen varastointipalvelujen tarve, kehittää saapuvan tavaran vastaanottoa sekä löytää ratkaisu piirilevyjen varastointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisiä varastoinnin periaatteita, varastoinnin syitä, varastopalvelujen ostoa sekä saapuvan tavaran vastaanottoa. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja työntekijöiden kanssa käytyjä keskustelunomaisia haastatteluja.
Case-osuudessa laskettiin ensin ulkoistettujen varastointipalvelujen vuosikustannukset ja mahdolliset varastointikustannukset Teknowaren omassa kiinteistössä. Kustannuksia toisiinsa vertaamalla saatiin tietää, kumpi vaihtoehto on yritykselle kannattavampaa. Tutkimuksen perusteella tulokseksi saatiin huomattavaa vuosisäästöä, mikäli yritys muuttaa ulkoistetut varastonsa omaan kiinteistöönsä.
Saapuvan tavaran vastaanoton ja piirilevyjen varastoinnin nykytilanne kartoitettiin ja sen pohjalta esitettiin ratkaisuja löydettyihin ongelmiin. Teknoware Oy:llä on kaksi saapuvan tavaran vastaanottoa, joissa tavaran sisäänkirjaus tehtiin eri järjestyksessä vastaanottotarkastettavien tavaroiden osalta. Tähän esitettiin ratkaisuksi muutosta toiminnanohjausjärjestelmän kautta, jotta sisäänkirjaustoiminnot olisivat yhtenäiset. Toisessa tavaran vastaanotossa ongelmaksi todettiin myös työntekijän liian suuri työmäärä sekä tilojen ahtaus. Tilanteen korjaamiseksi ehdotettiin toisen vastaanottotyöntekijän palkkaamista tai siirtämällä jo joku Teknowarella työskentelevä henkilö auttamaan kiiretilanteissa. Tilanpuutteeseen ehdotettiin muutaman parkkipaikan poistamista ja niiden tilalle uusien katosten rakentamista.
Piirilevyjen varastoinnin ongelmana olivat varastointitilat. Nimikkeitä on satoja ja tilauserien kokojen vaihtelevuuden takia monet hyllyt olivat turhaan tyhjillään. Myös jos eräkoko muuttui suuremmaksi, hyllyssä ei ollut tarpeeksi tilaa. Tämä aiheutti paljon ylimääräistä aikaa vievää järjestelyä. Ratkaisuksi ehdotettiin vaakakaruselli-varastointiautomaatin hankkimista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisiä varastoinnin periaatteita, varastoinnin syitä, varastopalvelujen ostoa sekä saapuvan tavaran vastaanottoa. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja työntekijöiden kanssa käytyjä keskustelunomaisia haastatteluja.
Case-osuudessa laskettiin ensin ulkoistettujen varastointipalvelujen vuosikustannukset ja mahdolliset varastointikustannukset Teknowaren omassa kiinteistössä. Kustannuksia toisiinsa vertaamalla saatiin tietää, kumpi vaihtoehto on yritykselle kannattavampaa. Tutkimuksen perusteella tulokseksi saatiin huomattavaa vuosisäästöä, mikäli yritys muuttaa ulkoistetut varastonsa omaan kiinteistöönsä.
Saapuvan tavaran vastaanoton ja piirilevyjen varastoinnin nykytilanne kartoitettiin ja sen pohjalta esitettiin ratkaisuja löydettyihin ongelmiin. Teknoware Oy:llä on kaksi saapuvan tavaran vastaanottoa, joissa tavaran sisäänkirjaus tehtiin eri järjestyksessä vastaanottotarkastettavien tavaroiden osalta. Tähän esitettiin ratkaisuksi muutosta toiminnanohjausjärjestelmän kautta, jotta sisäänkirjaustoiminnot olisivat yhtenäiset. Toisessa tavaran vastaanotossa ongelmaksi todettiin myös työntekijän liian suuri työmäärä sekä tilojen ahtaus. Tilanteen korjaamiseksi ehdotettiin toisen vastaanottotyöntekijän palkkaamista tai siirtämällä jo joku Teknowarella työskentelevä henkilö auttamaan kiiretilanteissa. Tilanpuutteeseen ehdotettiin muutaman parkkipaikan poistamista ja niiden tilalle uusien katosten rakentamista.
Piirilevyjen varastoinnin ongelmana olivat varastointitilat. Nimikkeitä on satoja ja tilauserien kokojen vaihtelevuuden takia monet hyllyt olivat turhaan tyhjillään. Myös jos eräkoko muuttui suuremmaksi, hyllyssä ei ollut tarpeeksi tilaa. Tämä aiheutti paljon ylimääräistä aikaa vievää järjestelyä. Ratkaisuksi ehdotettiin vaakakaruselli-varastointiautomaatin hankkimista.