Luovuus laulutunnilla : Miten tuoda luovuuden opetus osaksi jokaista laulutuntia?
Heikkinen, Tiina (2018)
Heikkinen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, miten opettaa luovuutta laulutunnin yhteydessä. Tavoitteena oli selvittää, mitä luovuus on ja voisi laulutunnilla olla. Sekä taiteen pe-rusopetuksen puolella, että musiikin ammattiin johtavan koulutuksen opetussuunni-telmissa painotetaan yhä enemmän luovuuden opetusta. Jopa peruskoulussa tulee osata ohjata luovaa toimintaa. Laulutunneilla luovuutta tulisi opettaa jokaiselle. Laulu-pedagogikoulutuksessa luovuuden opetusta ei käydä läpi tarpeeksi kattavasti ja siksi aihe on tärkeä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Kolme haastatteluista tehtiin suullisesti ja yksi kirjallisesti. Suullisesti tehdyt haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tarkempaa ana-lyysia varten. Kirjallinen haastattelu toteutettiin sähköpostitse. Haastateltavina oli kak-si laulunopettajaa, joilla on kokemusta luovuuden opettamisesta laulutunneilla. Lisäksi haastateltiin yhtä kirjailijaa, joka on pitänyt myös luovuuskursseja ja yhtä musiikinopet-tajaa, joka on tehnyt pitkän uran lauluntekijänä ja opettanut paljon biisinkirjoitusta.
Luovuuden ollessa hyvin henkilökohtainen asia, on tärkeää, että opettaja tiedostaa asian herkkyyden. Kaikki haastateltavat painottivat turvallista ympäristöä kysyttäessä tärkeimmistä muistettavista asioista luovuutta opettaessa. Muita tärkeitä asioita oli oppilaan huomioiminen yksilönä, leikkimielisyys ja salliva ilmapiiri. Palautetta antaessa opettajan tulee tarkasti miettiä, millaista palautetta kukin oppilas tarvitsee päästäk-seen tavoitteeseensa. Palaute tulee suunnata tuotokseen, eikä oppilaaseen ihmisenä. Jokaisen oppilaan luomaa tuotosta tulee pitää arvokkaana. Jokaiselle oppilaalle tulee löytää keino itsensä ilmaisemiseen.
Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulupedagogeille, mutta myös muille musiikkipe-dagogeille ja luovaa työtä opettaville.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Kolme haastatteluista tehtiin suullisesti ja yksi kirjallisesti. Suullisesti tehdyt haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tarkempaa ana-lyysia varten. Kirjallinen haastattelu toteutettiin sähköpostitse. Haastateltavina oli kak-si laulunopettajaa, joilla on kokemusta luovuuden opettamisesta laulutunneilla. Lisäksi haastateltiin yhtä kirjailijaa, joka on pitänyt myös luovuuskursseja ja yhtä musiikinopet-tajaa, joka on tehnyt pitkän uran lauluntekijänä ja opettanut paljon biisinkirjoitusta.
Luovuuden ollessa hyvin henkilökohtainen asia, on tärkeää, että opettaja tiedostaa asian herkkyyden. Kaikki haastateltavat painottivat turvallista ympäristöä kysyttäessä tärkeimmistä muistettavista asioista luovuutta opettaessa. Muita tärkeitä asioita oli oppilaan huomioiminen yksilönä, leikkimielisyys ja salliva ilmapiiri. Palautetta antaessa opettajan tulee tarkasti miettiä, millaista palautetta kukin oppilas tarvitsee päästäk-seen tavoitteeseensa. Palaute tulee suunnata tuotokseen, eikä oppilaaseen ihmisenä. Jokaisen oppilaan luomaa tuotosta tulee pitää arvokkaana. Jokaiselle oppilaalle tulee löytää keino itsensä ilmaisemiseen.
Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti laulupedagogeille, mutta myös muille musiikkipe-dagogeille ja luovaa työtä opettaville.