Surmet Oy:n maine
Uronen, Tapio (2010)
Uronen, Tapio
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on mainetutkimus, mikä tehtiin Surmet Oy -nimiselle porilaiselle yritykselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin osa Surmet Oy:n tärkeistä tukkuasiakkaita. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan kappaletta. Neljä haastateltavaa sekä heidän edustamansa organisaatiot toimivat julkisella sektorilla. Neljä haastateltavaa sekä heidän edustamansa organisaatiot toimivat yrityspuolella. Aineisto kerättiin alkukeväällä vuonna 2010. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee mainetta ja imagoa sekä niiden merkitystä organisaatiolle. Teoriassa käsitellään myös organisaation maineen ja imagon rakentamista sekä niiden muodostumista. Opinnäytetyössä esitellään myös lyhyesti Surmet Oy. Surmet Oy:n maine selvitettiin haastattelemalla yrityksen tärkeisiin tukkuasiakkaisiin lukeutuvia henkilöitä. Haastatteluissa selvitettiin, millaisena he pitävät yrityksen mainetta sen asiakasuskollisuuden, asiakaspalvelun, tuotteiden, hintatason, markkinointiviestinnän ja myymälän kannalta. Tulosten perusteella haastateltavat pitivät Surmet Oy:n mainetta yleisesti hyvänä. Vastauksissa korostui Surmet Oy:n tarjoamat luotettavat ja laadukkaat palvelut. Myös Surmet Oy:n ongelmattomuus tavarantoimittajana korostui. Vastaajat pitivät Surmet Oy:n markkinointiviestintää selkeästi heikkona osa-alueena. Vastaajat toivoivat, että Surmet Oy panostaisi enemmän Internet-sivuihinsa sekä työntekijöidensä henkilökohtaiseen myyntityöhön. Yritys voi kehittää mainettaan paremmaksi, jos se puuttuu vastauksissa esille tulleisiin epäkohtiin.