Sähkölaskutusprosessin kehittäminen Case: Sähköyhtiö Oy
Pursiainen, Jenni; Laiho, Tiina (2009)
Pursiainen, Jenni
Laiho, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812294599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812294599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sähköyhtiö Oy:n myyntilaskutusprosessiin, eli sähkölaskutusprosessiin liittyviä, kehittämistä vaativia toimintoja sekä etsiä uusia ratkaisuja prosessin kustannusten vähentämiseksi. Erityishuomiota tutkimuksessa saivat työn tilaajan toivomuksesta hyvityslasku- ja asiakaspalautusprosessit.
Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja, joilla sähkölaskutusprosessi saataisiin sujuvammaksi ja kustannustehokkaammaksi. Myös asiakkaiden tyytyväisyys ja työn mielekkyyden parantaminen olivat kriittisinä arvioinnin kohteina.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui pääosin prosessijohtamisesta ja sen koulukunnista, prosessien kuvaamisesta ja liiketoimintaprosessien parantamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi Tiina Laiholta, toiselta opinnäytetyön tekijältä, saatuja olemassa olevia tietoja prosesseista käytännössä työsuhteen vuoksi. Myös yrityksen henkilöstön haastatteluja käytettiin prosessikuvauksissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kehitettävää ilmeni sekä hyvityslaskuprosessissa, että asiakaspalautusprosessissa. Hyvityslaskuprosessin osalta olennaisin kehitysehdotus oli kokonaisen toiminnon poistaminen tai vähintään sen virtaviivaistaminen. Asiakaspalautusprosessiin esitimme puolestaan kokonaan uutta toimintatapaa, joka parantaisi koko sähkölaskutusprosessin toimintaa.
Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja, joilla sähkölaskutusprosessi saataisiin sujuvammaksi ja kustannustehokkaammaksi. Myös asiakkaiden tyytyväisyys ja työn mielekkyyden parantaminen olivat kriittisinä arvioinnin kohteina.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui pääosin prosessijohtamisesta ja sen koulukunnista, prosessien kuvaamisesta ja liiketoimintaprosessien parantamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi Tiina Laiholta, toiselta opinnäytetyön tekijältä, saatuja olemassa olevia tietoja prosesseista käytännössä työsuhteen vuoksi. Myös yrityksen henkilöstön haastatteluja käytettiin prosessikuvauksissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kehitettävää ilmeni sekä hyvityslaskuprosessissa, että asiakaspalautusprosessissa. Hyvityslaskuprosessin osalta olennaisin kehitysehdotus oli kokonaisen toiminnon poistaminen tai vähintään sen virtaviivaistaminen. Asiakaspalautusprosessiin esitimme puolestaan kokonaan uutta toimintatapaa, joka parantaisi koko sähkölaskutusprosessin toimintaa.