Oppisopimustyyppisen täydennyskoulutuksen kehittäminen ammatilliseen perhekotiin
Riekki, Riitta (2010)
Riekki, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118823
Tiivistelmä
Nykyisissä ammattikorkeakoulututkinnoissa saavutetaan perusosaaminen lastensuojelun työtehtäviin. Ammatilliset perhekodit tarvitsevat täsmäkoulutettua henkilöstöä sekä arjen ohjaus- ja vuorovaikutustilanteisiin että työyhteisön kehittämistehtäviin. Työelämän muutostarpeisiin vastaamiseen tarvitaan joustavia koulutusmalleja, joilla saadaan nopeaa ja spesifiä osaamista, jota laajojen tutkintorakenteiden on vaikea tuottaa. Opetusministeriö on tunnistanut tutkinnon jälkeisen erityisosaamisen tarpeen lastensuojelun alalla ja nimennyt sen jatkokehittämiskohteeksi.
Kehittämishanke kuvaa lastensuojelun työelämän osaamistarpeita ja niihin vastaavan täydennyskoulutuksen hankerahoituksen hakemista. Koulutuksen kohderyhminä ovat yhteisöpedagogit (AMK) ja sosionomit (AMK). Tietopuolisen opetuksen järjestäjinä toimivat Humanistinen ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu. Työelämän yhteistyökumppanina toimii Ammatillisten perhekotien liitto. Haettava koulutus toteutetaan oppisopimustyyppisesti painottaen työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Tavoitteena on, että koulutuksen kautta syntyvää osaamista hyödynnetään myös muilla vastaavilla työpaikoilla ja koulutusmalli vakiintuisi korkeakoulutetun työvoiman täydennyskoulutukseksi
Kehittämishanke kuvaa lastensuojelun työelämän osaamistarpeita ja niihin vastaavan täydennyskoulutuksen hankerahoituksen hakemista. Koulutuksen kohderyhminä ovat yhteisöpedagogit (AMK) ja sosionomit (AMK). Tietopuolisen opetuksen järjestäjinä toimivat Humanistinen ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu. Työelämän yhteistyökumppanina toimii Ammatillisten perhekotien liitto. Haettava koulutus toteutetaan oppisopimustyyppisesti painottaen työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Tavoitteena on, että koulutuksen kautta syntyvää osaamista hyödynnetään myös muilla vastaavilla työpaikoilla ja koulutusmalli vakiintuisi korkeakoulutetun työvoiman täydennyskoulutukseksi