Juoksuharjoitukset hyvinvoinnin edistäjinä : Ryhtiliike digivalmennuksen kehittäminen
Kemppainen, Marja; Wirtanen, Soile (2019)
Kemppainen, Marja
Wirtanen, Soile
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072061
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut lisääntyvät koko ajan tekniikan kehittymisen myötä. Myös liikuntapalveluja on yhä enemmän saatavilla verkon välityksellä. Samaan aikaan tekniikan kehittyminen ja kaupungistuminen on saanut aikaan sen, että ihmiset eivät liiku terveytensä kannalta riittävästi. Opinnäytetyön toimeksiantaja, Kajana Club Oy, lanseerasi keväällä 2018 sähköpostilla toimitettavan pilottivalmennuksen (Ryhtiliike), jonka tarkoituksena on saada motivoitua inaktiivisia ihmisiä liikkumaan säännöllisesti ja pääasiassa juoksuharjoitusten avulla lisätä heidän hyvinvointiaan. Pilottituotteen tarkoitus oli selvittää, onko tällaiselle tuotteelle tarvetta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Ryhtiliike-valmennusta eteenpäin liikunta-alan ammattilaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, onko tällaiselle palvelulle tarvetta ja myös kehittää digivalmennusta käyttäjäystävällisemmäksi kokonaisuudeksi sekä tuottaa toimeksiantajalle tietoa ja työkaluja, joilla he voivat jatkokehittää tuotettaan vielä opinnäytetyön valmistuttua ja kehittää sen pohjalta myös yritykselleen tuottoa tuovan kattavamman valmennustuotteen.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmistä yhteiskehittämistä ja asiakasymmärryksen kerryttämistä asettumalla asiakkaan asemaan sekä kyselyillä. Palvelumuotoilun keskeinen ajatus on, että tuote ei ole koskaan valmis, vaan pikemminkin koko ajan kehittyvä. Kehittäminen tapahtuu tiettyjen toistuvien vaiheiden, eli iteraatioaskeleiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena kerättiin juoksuun, juoksuharjoittelua tukeviin harjoitteisiin, harjoittelun ohjelmointiin, digipalveluihin ja palvelumuotoiluun liittyvää teoriatietoa, joka hyödyttää toimeksiantajaa jatkossakin sekä kehitettiin alkuperäistä digivalmennusta vaiheittain eteenpäin kerrytetyn asiakasymmärryksen ja asiantuntijuuden avulla. Tuotteen palvelupolkua arvioitiin, palvelun sisältöä kehitettiin terveysliikuntasuositusten pohjalta. Tuotteen tarpeellisuuden ja asiakkaan saaman lisäarvon arvioimiseksi kerättiin palautetta. Opinnäytetyössä kuvataan Ryhtiliike-valmennuspalvelun muotoiluprosessia alkuperäisen tuotteen arvioinnista sekä ammattilaisen, että asiakkaan näkökulmasta, tuotteen kehittämiseen tapaukseen soveltuvilla palvelumuotoilun työkaluilla kolmen iteraatioaskeleen ajan. Toimeksiantaja voi jatkaa palvelutuotteen kehittämistä opinnäytetyössä nousseiden ideoiden pohjalta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Ryhtiliike-valmennusta eteenpäin liikunta-alan ammattilaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, onko tällaiselle palvelulle tarvetta ja myös kehittää digivalmennusta käyttäjäystävällisemmäksi kokonaisuudeksi sekä tuottaa toimeksiantajalle tietoa ja työkaluja, joilla he voivat jatkokehittää tuotettaan vielä opinnäytetyön valmistuttua ja kehittää sen pohjalta myös yritykselleen tuottoa tuovan kattavamman valmennustuotteen.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmistä yhteiskehittämistä ja asiakasymmärryksen kerryttämistä asettumalla asiakkaan asemaan sekä kyselyillä. Palvelumuotoilun keskeinen ajatus on, että tuote ei ole koskaan valmis, vaan pikemminkin koko ajan kehittyvä. Kehittäminen tapahtuu tiettyjen toistuvien vaiheiden, eli iteraatioaskeleiden kautta.
Opinnäytetyön tuloksena kerättiin juoksuun, juoksuharjoittelua tukeviin harjoitteisiin, harjoittelun ohjelmointiin, digipalveluihin ja palvelumuotoiluun liittyvää teoriatietoa, joka hyödyttää toimeksiantajaa jatkossakin sekä kehitettiin alkuperäistä digivalmennusta vaiheittain eteenpäin kerrytetyn asiakasymmärryksen ja asiantuntijuuden avulla. Tuotteen palvelupolkua arvioitiin, palvelun sisältöä kehitettiin terveysliikuntasuositusten pohjalta. Tuotteen tarpeellisuuden ja asiakkaan saaman lisäarvon arvioimiseksi kerättiin palautetta. Opinnäytetyössä kuvataan Ryhtiliike-valmennuspalvelun muotoiluprosessia alkuperäisen tuotteen arvioinnista sekä ammattilaisen, että asiakkaan näkökulmasta, tuotteen kehittämiseen tapaukseen soveltuvilla palvelumuotoilun työkaluilla kolmen iteraatioaskeleen ajan. Toimeksiantaja voi jatkaa palvelutuotteen kehittämistä opinnäytetyössä nousseiden ideoiden pohjalta.