Hyvän hallinnon toteutuminen viranhaltijapäätöksissä asianhallintajärjestelmän muutoksessa, Case: Porin kaupungin ympäristö- ja lupapalvelut
Nyroos, Sofia (2019)
Nyroos, Sofia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Porin kaupungin ympäristö- ja lupapalveluiden toimialan viranhaltijapäätösten mallipohjien laadinnassa on huomioitava hyvän hallinnon toteuttamiseksi siirryttäessä uuden asianhallintajärjestelmän käyttöön. Tarkastelun kohteena olivat erityisen toimivallan mukaiset päätökset. Työn taustalla on järjestelmävaihdos: KuntaToimisto-asianhallintajärjestelmän käytöstä siirrytään CaseM-asianhallintajärjestelmän eli Aapelin käyttöön.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu hyvän hallinnon ja siihen liittyvän lainsäädännön ympärille. Työssä tarkastellaan niitä hyvän hallinnon perusteita sekä menettelyllisiä vaatimuksia, jotka ovat keskeisessä osassa viranhaltijapäätöspohjien luomisessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena oikeudellisena empiirisenä tutkimuksena. Oikeudellisessa empiirisessä tutkimuksessa selvitettiin, miten lainsäädäntö toteutuu käytännön tasolla. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sähköpostikyselyä. Viranhaltijoita haastateltiin sekä kartoitusvaiheessa että päätöspohjien suunnitteluvaiheessa. Sähköpostikysely suunnattiin maallikoille. Kartoitusvaiheessa selvitettiin toimialalla tehtäviin viranhaltijapäätöksiin liittyviä tietoja. Opinnäytetyöhön sisältyi kolmen päätöspohjan luominen Aapeliin malleiksi viranhaltijoille. Päätöspohjat valikoituivat haastatteluista saatujen tietojen pohjalta.
Tuloksista selvisi, että asianhallintajärjestelmämuutos koskettaa kaikkia tutkimuksessa mukana olleita yksiköitä jollain tasolla. Tutkimuksessa todettiin, että päätöspohjan luomisen tarpeeseen vaikuttavat päätösasian päätösten samankaltaisuus, päätösten tekemisen tiheys sekä päätösten verkkojulkisuus. Tärkeimmäksi huomioksi tutkimuksen aikana nousi Aapeli-asianhallintajärjestelmässä tehtävien päätösten runkorakenne, mikä poikkeaa KuntaToimisto-asianhallintajärjestelmän päätösten rakenteesta. Uuden runkorakenteen mukaisten päätöspohjien suunnittelussa esille nousivat erityisesti hyvän kielenkäytön vaatimus, yhdenvertaisuusperiaate sekä hyvän hallintopäätöksen sisältö.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu hyvän hallinnon ja siihen liittyvän lainsäädännön ympärille. Työssä tarkastellaan niitä hyvän hallinnon perusteita sekä menettelyllisiä vaatimuksia, jotka ovat keskeisessä osassa viranhaltijapäätöspohjien luomisessa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena oikeudellisena empiirisenä tutkimuksena. Oikeudellisessa empiirisessä tutkimuksessa selvitettiin, miten lainsäädäntö toteutuu käytännön tasolla. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sähköpostikyselyä. Viranhaltijoita haastateltiin sekä kartoitusvaiheessa että päätöspohjien suunnitteluvaiheessa. Sähköpostikysely suunnattiin maallikoille. Kartoitusvaiheessa selvitettiin toimialalla tehtäviin viranhaltijapäätöksiin liittyviä tietoja. Opinnäytetyöhön sisältyi kolmen päätöspohjan luominen Aapeliin malleiksi viranhaltijoille. Päätöspohjat valikoituivat haastatteluista saatujen tietojen pohjalta.
Tuloksista selvisi, että asianhallintajärjestelmämuutos koskettaa kaikkia tutkimuksessa mukana olleita yksiköitä jollain tasolla. Tutkimuksessa todettiin, että päätöspohjan luomisen tarpeeseen vaikuttavat päätösasian päätösten samankaltaisuus, päätösten tekemisen tiheys sekä päätösten verkkojulkisuus. Tärkeimmäksi huomioksi tutkimuksen aikana nousi Aapeli-asianhallintajärjestelmässä tehtävien päätösten runkorakenne, mikä poikkeaa KuntaToimisto-asianhallintajärjestelmän päätösten rakenteesta. Uuden runkorakenteen mukaisten päätöspohjien suunnittelussa esille nousivat erityisesti hyvän kielenkäytön vaatimus, yhdenvertaisuusperiaate sekä hyvän hallintopäätöksen sisältö.