Motivoitunut henkilöstö, yrityksen parasta omaisuutta?
Kerkkänen, Henna; Kainulainen, Maria (2010)
Kerkkänen, Henna
Kainulainen, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten esimiehet motivoivat alaisiaan ja miten alaiset toivoisivat heitä motivoitavan. Tavoitteena oli selvittää, kohtaavatko esimiesten käyttämät motivointikeinot työntekijöiden toiveiden ja tarpeiden kanssa.
Motivointi- ja työtyytyväisyysteorioiden ja mallien pohjalta koottiin teoriaosa, jossa käsiteltiin erilaisten asiantuntijoiden näkemyksiä motivaatiosta ja työtyytyväisyydestä yksilön, esimiehen ja organisaation näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kyselylomakkeiden avulla. Vastaajina toimivat Tampereen keskustan alueella työskentelevät ravintola-alan esimiehet ja työntekijät. Kysely tehtiin 25 esimiehelle ja työntekijälle.
Kyselyssä ilmeni paljon yhtäläisyyksiä esimiesten ja työntekijöiden vastausten välillä. Vastauksista muodostui melko selkeä kuva siitä, miten työntekijät haluavat itseään motivoitavan ja miten esimiehet sen käytännössä toteuttavat. Tärkeimmiksi motivointitekijöiksi kummatkin osapuolet nostivat työilmapiirin, palautteen annon, sekä työtoverit.
Tutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella esimiehet tietävät, miten heidän tulisi alaisiaan motivoida. Tämä tietämys kohtaa työntekijöiden motivaatiota koskevien toiveiden kanssa. Käytännössä työntekijät kuitenkin kokivat, että esimiehet eivät motivoi heitä teoriatietojen kaltaisella tavalla. Kummatkin osapuolet tiedostavat motivaation merkityksen ja pitävät sitä erittäin tärkeänä organisaation toiminnan ja tuloksen kannalta.
Motivointi- ja työtyytyväisyysteorioiden ja mallien pohjalta koottiin teoriaosa, jossa käsiteltiin erilaisten asiantuntijoiden näkemyksiä motivaatiosta ja työtyytyväisyydestä yksilön, esimiehen ja organisaation näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kyselylomakkeiden avulla. Vastaajina toimivat Tampereen keskustan alueella työskentelevät ravintola-alan esimiehet ja työntekijät. Kysely tehtiin 25 esimiehelle ja työntekijälle.
Kyselyssä ilmeni paljon yhtäläisyyksiä esimiesten ja työntekijöiden vastausten välillä. Vastauksista muodostui melko selkeä kuva siitä, miten työntekijät haluavat itseään motivoitavan ja miten esimiehet sen käytännössä toteuttavat. Tärkeimmiksi motivointitekijöiksi kummatkin osapuolet nostivat työilmapiirin, palautteen annon, sekä työtoverit.
Tutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen perusteella esimiehet tietävät, miten heidän tulisi alaisiaan motivoida. Tämä tietämys kohtaa työntekijöiden motivaatiota koskevien toiveiden kanssa. Käytännössä työntekijät kuitenkin kokivat, että esimiehet eivät motivoi heitä teoriatietojen kaltaisella tavalla. Kummatkin osapuolet tiedostavat motivaation merkityksen ja pitävät sitä erittäin tärkeänä organisaation toiminnan ja tuloksen kannalta.