Liiketoiminnan menestystekijät : case: Pakkahuone, Uusikaupunki
Lintuaho, Fanni; Lehtonen, Ida (2019)
Lintuaho, Fanni
Lehtonen, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192501
Tiivistelmä
Matkailu- ja ravintola-ala on ollut kasvussa viimeisimmät vuodet ja tämä kasvu on antanut myös tämän opinnäytetyön toimeksiantajalle mahdollisuuden laajentaa liiketoimintaansa. Kasvavan alan myötä myös kilpailu on kiristynyt ja näin ollen yrittäjän pitää olla valmis kilpailemaan omasta markkinapaikastaan sekä uudistamaan liiketoimintaansa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen tärkeimmät liiketoimintaan vaikuttavat tekijät asiakkaille tehdyn verkkokyselyn avulla. Tutkimusongelmana oli selvittää mitkä ovat ne yrityksen menestystekijät, joita voidaan hyödyntää laajennettaessa uudelle paikkakunnalle.
Teoreettisesti työssä tarkasteltiin yrityksen menestystekijöitä, niiden määrittelyä ja mittaamista sekä toimeksiantajayritykselle sopivan markkinointimixin valintaa. Ensimmäisessä tutkimusosassa esitellään toimeksiantajayritystä ja sen liiketoimintaa. Lisäksi käydään läpi yrityksen markkina-analyysiä kilpailun, kysynnän ja asiakkaiden kannalta sekä pohditaan mahdollisen uuden toimipisteen riskejä ja niihin varautumista. Toisessa tutkimusosassa käydään läpi asiakkaille tehdyn verkkokyselyn tuloksia ja määritellään yrityksen menestystekijät niiden pohjalta. Asiakaskyselyn kysymykset pohjautuivat tekijöiden omien kokemuksien pohjalta valittuun markkinointimixiin. Kysely toteutettiin, jotta saatiin asiakkaiden mielipide toimeksiantajayrityksestä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut analysoida liiketoiminnan mahdollista uutta paikkakuntaa vaan keskittyä nykyisen toiminnan vahvuuksiin.
Verkkokyselyn vastausten pohjalta yrityksen menestystekijöiksi nousivat henkilöstö, tuote sekä yritysmielikuva. Nämä menestystekijät on mahdollista kopioida myös uuteen toimipisteeseen. Tämä työ antaa toimeksiantajalle konkreettisen pohjan asiakaslähtöisempään toimintaan niin mahdollisessa uudessa toimipisteessä kuin nykyisessäkin.
Teoreettisesti työssä tarkasteltiin yrityksen menestystekijöitä, niiden määrittelyä ja mittaamista sekä toimeksiantajayritykselle sopivan markkinointimixin valintaa. Ensimmäisessä tutkimusosassa esitellään toimeksiantajayritystä ja sen liiketoimintaa. Lisäksi käydään läpi yrityksen markkina-analyysiä kilpailun, kysynnän ja asiakkaiden kannalta sekä pohditaan mahdollisen uuden toimipisteen riskejä ja niihin varautumista. Toisessa tutkimusosassa käydään läpi asiakkaille tehdyn verkkokyselyn tuloksia ja määritellään yrityksen menestystekijät niiden pohjalta. Asiakaskyselyn kysymykset pohjautuivat tekijöiden omien kokemuksien pohjalta valittuun markkinointimixiin. Kysely toteutettiin, jotta saatiin asiakkaiden mielipide toimeksiantajayrityksestä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut analysoida liiketoiminnan mahdollista uutta paikkakuntaa vaan keskittyä nykyisen toiminnan vahvuuksiin.
Verkkokyselyn vastausten pohjalta yrityksen menestystekijöiksi nousivat henkilöstö, tuote sekä yritysmielikuva. Nämä menestystekijät on mahdollista kopioida myös uuteen toimipisteeseen. Tämä työ antaa toimeksiantajalle konkreettisen pohjan asiakaslähtöisempään toimintaan niin mahdollisessa uudessa toimipisteessä kuin nykyisessäkin.