Pk-yritysten strateginen haltuunotto - innovatiivinen liiketoimintasuunnitelmamalli pk-yritysten käyttöön
Bom, Jaana (2010)
Bom, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078410
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pk-yritysten strategista haltuunottoa innovatiivisen liiketoimintasuunnitelmamallin avulla.
Kehittämishankkeen tietoperusta jakaantuu kahteen osaan: Liiketoimintaan pk-yritysten näkökulmasta sekä johtamisen osaamiseen. Pk-yritysten liiketoiminnasta selvitetään
pk-yritysten erityispiirteitä, strategista johtamista sekä liiketoiminnan nykytilaa. Johtamisen osaamisesta käydään
lävitse strategisen johtamisen menetelmiä,
liiketoimintasuunnitelmamallin laatimisen menetelmiä sekä tarkastellaan miten johto viestii osaamistaan ja näkemyksiään
henkilökunnalle. Lopuksi tarkastellaan johdon, hallituksen sekä omistajan roolia yrityksissä.
Innovatiivinen liiketoimintamalli kehitettiin iteratiivisesti, jolloin toiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toisiaan. Iteratiivinen menetelmä tuki jatkuvan parantamisen ajattelua, jota tarvitaan olemassa olevien
liiketoimintasuunnitelmamallien kehittämisessä eteenpäin. Kehitetyssä mallissa yritykselle asetetaan tavoitteet ja aloitetaan perustietojen kerääminen toimintaympäristöstä ja sen muutoksista toimintaympäristöanalyysillä,
PESTE-analyysillä sekä megatrendeillä että heikoilla signaaleilla. Nykytila-analyysimenetelmillä asemoidaan yrityksen sekä sen sidosryhmien strateginen tila sekä yrityksen tunnetila, jonka jälkeen yrityksessä käynnistetään prosessi vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien hahmottamiseen laadukkaan SWOT-analyysin avulla.
Innovatiivinen liiketoimintasuunnitelmamalli sisältää tarvittavat elementit, jotka tarvitaan yritysten
menestymiseen. Mallin avulla suunnataan pk-yritysten strategista ajattelua menneisyydestä tulevaisuuteen ja sillä luodaan omintakeinen liiketoimintakonsepti yrityksille, joka toteutetaan osaavalla johtamisella. Yrityksen johto kirkastaa henkilökunnalle liiketoiminnan perustarkoituksen
innovatiivisen liiketoimintasuunnitelmamallin mukaisesti.
He yhdessä arvioivat vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien avulla yrityksen liiketoiminta- ja innovaatiomahdollisuuksia.
Johto viestii yrityksen liiketoimintakonseptilla yrityksen liiketoimintatapaa eri sidosryhmille.
Kehittämishankkeen tietoperusta jakaantuu kahteen osaan: Liiketoimintaan pk-yritysten näkökulmasta sekä johtamisen osaamiseen. Pk-yritysten liiketoiminnasta selvitetään
pk-yritysten erityispiirteitä, strategista johtamista sekä liiketoiminnan nykytilaa. Johtamisen osaamisesta käydään
lävitse strategisen johtamisen menetelmiä,
liiketoimintasuunnitelmamallin laatimisen menetelmiä sekä tarkastellaan miten johto viestii osaamistaan ja näkemyksiään
henkilökunnalle. Lopuksi tarkastellaan johdon, hallituksen sekä omistajan roolia yrityksissä.
Innovatiivinen liiketoimintamalli kehitettiin iteratiivisesti, jolloin toiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toisiaan. Iteratiivinen menetelmä tuki jatkuvan parantamisen ajattelua, jota tarvitaan olemassa olevien
liiketoimintasuunnitelmamallien kehittämisessä eteenpäin. Kehitetyssä mallissa yritykselle asetetaan tavoitteet ja aloitetaan perustietojen kerääminen toimintaympäristöstä ja sen muutoksista toimintaympäristöanalyysillä,
PESTE-analyysillä sekä megatrendeillä että heikoilla signaaleilla. Nykytila-analyysimenetelmillä asemoidaan yrityksen sekä sen sidosryhmien strateginen tila sekä yrityksen tunnetila, jonka jälkeen yrityksessä käynnistetään prosessi vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien hahmottamiseen laadukkaan SWOT-analyysin avulla.
Innovatiivinen liiketoimintasuunnitelmamalli sisältää tarvittavat elementit, jotka tarvitaan yritysten
menestymiseen. Mallin avulla suunnataan pk-yritysten strategista ajattelua menneisyydestä tulevaisuuteen ja sillä luodaan omintakeinen liiketoimintakonsepti yrityksille, joka toteutetaan osaavalla johtamisella. Yrityksen johto kirkastaa henkilökunnalle liiketoiminnan perustarkoituksen
innovatiivisen liiketoimintasuunnitelmamallin mukaisesti.
He yhdessä arvioivat vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien avulla yrityksen liiketoiminta- ja innovaatiomahdollisuuksia.
Johto viestii yrityksen liiketoimintakonseptilla yrityksen liiketoimintatapaa eri sidosryhmille.