Yrityksen perustaminen ajoneuvon entisöinnin ja modernisoinnin pohjalle
Tolvanen, Jesse (2019)
Tolvanen, Jesse
2019
CC by 4.0
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142921
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysointiin yrityksen perustamisen rahallista järkevyyttä yhden spesifisen toimenpiteet ympärille. Toimenpiteenä analysoitiin museoikäisen ajoneuvon restaurointia ja modernisointia. Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana valmistettiin prototyyppi, jonka perusteella saatiin valmiin tuotteen kulurakenne ja sen viemät tunnit selvitettyä.
Entisöitävänä ajoneuvona toimii Chevroletin valmistama Corvette-mallinen ajoneuvo vuodelta 1985. Ajoneuvo valittiin sen hinnan sekä kunnon perusteella vuonna 2017 syksyllä. Mahdollisia kohteita oli myynnissä 7 kappaletta, joista valittu ajoneuvo oli kunnoltaan paras. Ajoneuvon ulkopinta oli maalattu uudelleen ja sen vaihteisto ei toiminut oikein. Moottoritekniikka oli kunnossa. Tällä perusteella entisöitävät kohteet olivat ajoneuvon sisusta sekä vaihteiston korjaus.
Modernisoinnin osalta ajoneuvoon asennettiin FlexFuel-ohjainlaite mahdollistamaan RE85 etanolipohjaisen polttoaineen käytön. Tällä saatiin päästöjä sekä rahallista polttoaineen kulutusta vähennettyä. Ajoneuvon keskikulutus kasvoi tällä polttoaineella noin 18%:ia.
Lopputuloksena koko prosessista saatavan voiton ja käytettyjen tuntien suhde oli niin pieni, että sitä ei kannata virallisena yritystoimintana teollisuusalueilla aloittaa. Pienyrityksen palveluna hiljaisena aikana se tulisi ehkä toimimaan tai erittäin halvalla toimitilavuokralla. Lopputuloksena saatu voitto per käytetty työtunti oli 23 euroa. Verrattuna esimerkiksi nimettömänä pysyvän yrityksen minimivaatimukseen työtunnin veloituksesta per asentaja, on se alle 50% vaaditusta tasosta, jolla yritys pääsee omilleen.
Entisöitävänä ajoneuvona toimii Chevroletin valmistama Corvette-mallinen ajoneuvo vuodelta 1985. Ajoneuvo valittiin sen hinnan sekä kunnon perusteella vuonna 2017 syksyllä. Mahdollisia kohteita oli myynnissä 7 kappaletta, joista valittu ajoneuvo oli kunnoltaan paras. Ajoneuvon ulkopinta oli maalattu uudelleen ja sen vaihteisto ei toiminut oikein. Moottoritekniikka oli kunnossa. Tällä perusteella entisöitävät kohteet olivat ajoneuvon sisusta sekä vaihteiston korjaus.
Modernisoinnin osalta ajoneuvoon asennettiin FlexFuel-ohjainlaite mahdollistamaan RE85 etanolipohjaisen polttoaineen käytön. Tällä saatiin päästöjä sekä rahallista polttoaineen kulutusta vähennettyä. Ajoneuvon keskikulutus kasvoi tällä polttoaineella noin 18%:ia.
Lopputuloksena koko prosessista saatavan voiton ja käytettyjen tuntien suhde oli niin pieni, että sitä ei kannata virallisena yritystoimintana teollisuusalueilla aloittaa. Pienyrityksen palveluna hiljaisena aikana se tulisi ehkä toimimaan tai erittäin halvalla toimitilavuokralla. Lopputuloksena saatu voitto per käytetty työtunti oli 23 euroa. Verrattuna esimerkiksi nimettömänä pysyvän yrityksen minimivaatimukseen työtunnin veloituksesta per asentaja, on se alle 50% vaaditusta tasosta, jolla yritys pääsee omilleen.