Kilpailija-analyysi Rauman alueen ryhmäliikuntapalveluista
Venho, Akseli (2019)
Venho, Akseli
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142944
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Rauman alueen ryhmäliikunta tarjoajia. Työn tavoit-teena oli saada tietoa mikä Kuntosumpun ryhmäliikunta palveluissa oli hyvää ja mitä kehitettävää sillä on verrattuna muihin alueen kilpailijoihin. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin markkinointitutkimusta, johon kilpailija-analyysi kuuluu yhtenä osana, kil-pailun ja kilpailijoiden määrittämistä, markkinointia, brändin merkitystä kilpailussa ja tutkittiin erilaisia kilpailija-analyysimalleja.
Toimeksiantaja työlle oli Hotelli- ja liikuntakeskus Kuntosumppu Raumalta. Kunto-sumpulla on pitkät perinteet ryhmäliikuntapalvelujen tarjoamisesta Raumalla ja yritys tarjoaakin monipuolisesti erilaisia tunteja ihmisille. Työn aloitus lähti omistajien pyynnöstä tehdä tutkimus kilpailijoista.
Opinnäytetyön tutkimusosaan tietoa saatiin alueen ryhmäliikuntatarjoajien www-si-vuilta, muiden kuntosalien asiakkailta, sekä Kuntosumpun ohjaajilta, joilla on koke-musta muista yrityksistä. SWOT-analyysillä tutkittiin Kuntosumpun vahvuuden, heik-koudet, mahdollisuudet ja tulevat uhat. SWOT-analyysin tulosten perusteella saatiin informaatiota Porterin kilpailija-analyysimallia varten.
SWOT-analyysi paljasti Kuntosumpun vahvuuksiksi juuri ne asiat, joita omistajat it-sekin ajattelivat, eli tarjonnan laajuus ja pitkä historia, lisäksi spinning-tarjonta on suuri vahvuus kuntosumpulla verrattuna muihin yrityksiin. Heikkouksina kalliimpi hintataso moniin kilpailijoihin verrattuna, rauhallisten tuntien vähäisyys, joka on myös tulevaisuuden uhkakuva Kuntosumpulle, jos liikkumisen trendi on menossa enemmän rauhallisiin kehonhuoltotunteihin päin.
Työn tavoite täyttyi, Kuntosumppu tietää miten lähteä varautumaan tulevaisuuteen li-säämällä pikkuhiljaa rauhallistenkin tuntien määrää sen tarjonnassa ja yrittämällä saada uudet kuntosaliasiakkaat myös ryhmäliikuntoihin. This thesis studies supply of group fitness in Rauma area. Purpose of the thesis was to get information about what is good about Kuntosumppu’s group fitness services and what improvements it must make compared to its competitors in Rauma area. Theo-retical part consist marketing research and one part about that is competitor analysis, defining competition and competitors, marketing, purpose of brand in competition and examined different competitor-analysis models.
Client for thesis was Hotel and fitness center Kuntosumppu which locates in Rauma. Company has long history in Rauma offering many different group fitness classes. The purpose to do this kind of research come from company’s owners.
Research component consist information from competitor’s www-sites, clients from competitor fitness centers and from Kuntosumppu’s group fitness instructors whom had experienced other competitors. Based on the results of the SWOT analysis, infor-mation was obtained for the Porter competitor analysis model.
The SWOT-analysis revealed the strengths, that the owners themselves thought, scale of the supply, long history in Rauma area and the spinning supply is a great leverage for the fitness center compared to other companies in this area. Weaknesses are more expensive price compared to many competitors, a lack of peaceful classes, which is also a threat to the future, if the trend of movement is more towards calm body care classes.
Goal of the work was fulfilled, Kuntosumppu knows how to get ready for the future by slowly increasing the number of slow body caring classes in its offering and trying to get the new gym clients to attend also to group fitness classes.
Toimeksiantaja työlle oli Hotelli- ja liikuntakeskus Kuntosumppu Raumalta. Kunto-sumpulla on pitkät perinteet ryhmäliikuntapalvelujen tarjoamisesta Raumalla ja yritys tarjoaakin monipuolisesti erilaisia tunteja ihmisille. Työn aloitus lähti omistajien pyynnöstä tehdä tutkimus kilpailijoista.
Opinnäytetyön tutkimusosaan tietoa saatiin alueen ryhmäliikuntatarjoajien www-si-vuilta, muiden kuntosalien asiakkailta, sekä Kuntosumpun ohjaajilta, joilla on koke-musta muista yrityksistä. SWOT-analyysillä tutkittiin Kuntosumpun vahvuuden, heik-koudet, mahdollisuudet ja tulevat uhat. SWOT-analyysin tulosten perusteella saatiin informaatiota Porterin kilpailija-analyysimallia varten.
SWOT-analyysi paljasti Kuntosumpun vahvuuksiksi juuri ne asiat, joita omistajat it-sekin ajattelivat, eli tarjonnan laajuus ja pitkä historia, lisäksi spinning-tarjonta on suuri vahvuus kuntosumpulla verrattuna muihin yrityksiin. Heikkouksina kalliimpi hintataso moniin kilpailijoihin verrattuna, rauhallisten tuntien vähäisyys, joka on myös tulevaisuuden uhkakuva Kuntosumpulle, jos liikkumisen trendi on menossa enemmän rauhallisiin kehonhuoltotunteihin päin.
Työn tavoite täyttyi, Kuntosumppu tietää miten lähteä varautumaan tulevaisuuteen li-säämällä pikkuhiljaa rauhallistenkin tuntien määrää sen tarjonnassa ja yrittämällä saada uudet kuntosaliasiakkaat myös ryhmäliikuntoihin.
Client for thesis was Hotel and fitness center Kuntosumppu which locates in Rauma. Company has long history in Rauma offering many different group fitness classes. The purpose to do this kind of research come from company’s owners.
Research component consist information from competitor’s www-sites, clients from competitor fitness centers and from Kuntosumppu’s group fitness instructors whom had experienced other competitors. Based on the results of the SWOT analysis, infor-mation was obtained for the Porter competitor analysis model.
The SWOT-analysis revealed the strengths, that the owners themselves thought, scale of the supply, long history in Rauma area and the spinning supply is a great leverage for the fitness center compared to other companies in this area. Weaknesses are more expensive price compared to many competitors, a lack of peaceful classes, which is also a threat to the future, if the trend of movement is more towards calm body care classes.
Goal of the work was fulfilled, Kuntosumppu knows how to get ready for the future by slowly increasing the number of slow body caring classes in its offering and trying to get the new gym clients to attend also to group fitness classes.