Vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet: asukkaan opas
Heinonen, Laura (2019)
Heinonen, Laura
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142972
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä valmistettiin opas Ulvilan Isännöintipalvelu Oy:n kiinteistöihin vuokralle tuleville uusille asukkaille. Toimeksiantaja Ulvilan Isännöintipalvelu Oy on Ulvilan kaupungin konsernin tytäryhtiö, joka isännöi kaupungin omistamia taloyhtiöitä ja teollisuuskiinteistöjä.
Asukkaan oppaan on tarkoitus vastata vuokralaisten useasti kysyttyihin kysymyksiin ja opastaa huoneiston kunnossapidossa ja kodinkoneiden ja muiden laitteiden käytössä. Lisäksi se sisältää tietoa mm. sopimusasioista ja yhteyshenkilöistä.
Oppaan sisältö hankittiin toteuttamalla teemahaastattelut yhtiön henkilökunnalle, havainnoimalla vuokralaisten käyttäytymistä sekä vertailuanalysoimalla vastaavia julkisia oppaita.
Opinnäytetyö on kaksiosainen, joka koostuu raportista sekä liitteenä olevasta asukkaan oppaasta. Työn teoreettisena osana käsitellään vuokralaisen oikeuksia ja velvollisuuksia, rajattuna aiheisiin, jotka esiintyvät myös oppaassa. Tieto pohjautuu asuinhuoneiston vuokrauslakiin, Hyvä vuokratapa -ohjeistukseen ja muuhun aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja asiantuntija-artikkeleihin.
Toimiessaan opas vaikuttaa positiivisesti yhtiön yrityskuvaan, vähentää vuokralaisten tarvetta ottaa yhteyttä ja laskee korjaus- ja siivouskuluja. Asukkaan opas korvasi yhtiössä käytössä olleen vuokrasopimuksen liitteen, joka oli päivittämätön ja ei-visuaalinen. In this thesis, a guide booklet was prepared for new residents of Ulvilan Isännöintipalvelu Ltd. The client Ulvilan Isännöintipalvelu Ltd is a subsidiary of City of Ulvila,which manages city-owned residential real estate and industrial properties. The purpose of the resident’s guide is to answer resident’s frequently asked questions and to guide in maintenance of the apartment and usage of household appliances and other equipment. In addition, it contains information about contractual matters, contact persons and so forth. The data were collected by implementing semi-structured interviews with the staff, observing resident’s behavior and benchmarking against lessors with similar guides. This thesis has two sections consisting of a report and attached resident’s guide. The theoretical part of the thesis deals with tenant rights and obligations, limited to topics that appears in the guide. The information is based on Act on Residential Leases, Fair rental practices policy and other related literature and expert articles. The guide should positively affect the company’s image, decrease tenants’ need to reach for customer service and reduce repair and cleaning costs. The resident’s guide replaced the previously used appendix of tenancy agreement, which was outdated and non-visual.
Asukkaan oppaan on tarkoitus vastata vuokralaisten useasti kysyttyihin kysymyksiin ja opastaa huoneiston kunnossapidossa ja kodinkoneiden ja muiden laitteiden käytössä. Lisäksi se sisältää tietoa mm. sopimusasioista ja yhteyshenkilöistä.
Oppaan sisältö hankittiin toteuttamalla teemahaastattelut yhtiön henkilökunnalle, havainnoimalla vuokralaisten käyttäytymistä sekä vertailuanalysoimalla vastaavia julkisia oppaita.
Opinnäytetyö on kaksiosainen, joka koostuu raportista sekä liitteenä olevasta asukkaan oppaasta. Työn teoreettisena osana käsitellään vuokralaisen oikeuksia ja velvollisuuksia, rajattuna aiheisiin, jotka esiintyvät myös oppaassa. Tieto pohjautuu asuinhuoneiston vuokrauslakiin, Hyvä vuokratapa -ohjeistukseen ja muuhun aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja asiantuntija-artikkeleihin.
Toimiessaan opas vaikuttaa positiivisesti yhtiön yrityskuvaan, vähentää vuokralaisten tarvetta ottaa yhteyttä ja laskee korjaus- ja siivouskuluja. Asukkaan opas korvasi yhtiössä käytössä olleen vuokrasopimuksen liitteen, joka oli päivittämätön ja ei-visuaalinen.