Asiakaslähtöinen teematapahtuma ja sen markkinointiviestinnän keinot Case: Kehräämön Ehtootori
Avikainen, Senni; Jokinen, Katariina (2010)
Avikainen, Senni
Jokinen, Katariina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060511534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060511534
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään asiakaslähtöistä teematapahtumaa ja sen markkinointiviestinnän keinoja. Työn toimeksiantajana olivat Forssan Kehräämön alueen toimijat ja työn kohteena oli heidän järjestämä Kehräämön Ehtootori. Työn teoriaosuudessa selvitettiin, mitkä markkinointiviestinnän keinot sopivat parhaiten tapahtuman markkinointiin, millaisia vaiheita liittyy tapahtuman järjestämiseen, ja miten tapahtumasta tehdään asiakaslähtöinen. Työn tavoitteena oli Kehräämön Ehtootorin markkinoinnin ja ilmeen yhtenäistäminen. Tapahtumalle tehtiin kehittämissuunnitelma, joka sisälsi ehdotuksia tapahtuman järjestelyihin ja sopivien markkinointiviestinnän keinojen valintaan sekä mahdollisia tulevia teemakokonaisuuksia.
Työn lähdeaineistona käytettiin tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia. Kehräämön Ehtootorille tehdyn kehittämissuunnitelman tueksi tapahtuman kohderyhmälle tehtiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin tapahtuman tunnettuutta, näkyvyyttä ja tapahtumalle suunniteltujen teemojen kiinnostavuutta. Kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kehräämön Ehtootorin taustojen selvittämiseksi Kehräämön toimijoille tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen kasvokkain toteutettuina strukturoituina haastatteluina. Kehräämön toimijat ovat järjestäneet tapahtumaa vapaaehtoisvoimin, oman työnsä ohessa, jolloin tapahtuman markkinointi on jäänyt hajanaiseksi.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan sanoa, että Kehräämön Ehtootorilla on positiivinen imago. Tapahtumaa pidetään viihtyisänä ja persoonallisena. Tapahtumalle kaivattiin kuitenkin lisää näkyvyyttä ja enemmän markkinointia. Kehräämön Ehtootoria pidetään hyvänä lisänä Forssan vähäiseen tapahtumatarjontaan.
Työn lähdeaineistona käytettiin tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia. Kehräämön Ehtootorille tehdyn kehittämissuunnitelman tueksi tapahtuman kohderyhmälle tehtiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin tapahtuman tunnettuutta, näkyvyyttä ja tapahtumalle suunniteltujen teemojen kiinnostavuutta. Kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä Webropol-ohjelman avulla. Kehräämön Ehtootorin taustojen selvittämiseksi Kehräämön toimijoille tehtiin henkilökohtaisia haastatteluja. Haastattelut suoritettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen kasvokkain toteutettuina strukturoituina haastatteluina. Kehräämön toimijat ovat järjestäneet tapahtumaa vapaaehtoisvoimin, oman työnsä ohessa, jolloin tapahtuman markkinointi on jäänyt hajanaiseksi.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan sanoa, että Kehräämön Ehtootorilla on positiivinen imago. Tapahtumaa pidetään viihtyisänä ja persoonallisena. Tapahtumalle kaivattiin kuitenkin lisää näkyvyyttä ja enemmän markkinointia. Kehräämön Ehtootoria pidetään hyvänä lisänä Forssan vähäiseen tapahtumatarjontaan.