Yritysten välinen yhteistyö voimavaraksi: case: Nordea Oyj:n ja Realia Group Oy:n välinen yhteistyö
Palvi, Annemari (2008)
Palvi, Annemari
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901201127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901201127
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten välistä yhteistyötä, sen rakennusaineita ja tasoja. Työn tarkoituksena on selvittää yritysten tekemän yhteistyön kehittymistä eri osa-alueilla erilaisten mallien ja teorioiden pohjalta tarkasteltuna.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yritysten välistä yhteistyötä erityisesti verkostoitumisen ja kumppanuuden käsitteiden kautta. Teoriaosuudessa perehdytään myös yhteistyösuhteiden monimuotoisuuteen, erilaisiin yhteistyön rakennus-malleihin ja verkostoitumisen tavoitteisiin.
Yhteistyön sidokset voidaan eritellä osa-alueittain ja tässä työssä käsitellään organisationaalisia, sosiaalisia ja taloudellisia sidoksia. Sidosten lujuutta tarkastelemalla voidaan yhteistyölle luokitella taso, joka määrittää yhteistyötä. Yhteistyön tasoja ovat operatiivinen, taktinen ja strateginen taso. Tuntemalla oman yritysyhteistyön tason, voidaan yhteistyötä kehittää ja lujittaa saavuttaen parempia liiketoiminnallisia ja sosiaalisia etuja.
Empiirinen osuus koostuu Lahden Nordea Pankki Oyj:lle tehdystä tutkimuksesta, jossa tarkastellaan Nordea Pankki Oyj:n ja Realia Group Oy:n tekemää yhteistyötä. Tavoitteena tutkimuksessa on selvittää molempien yritysten näkemyksiä yhteistyöstä ja niiden perustella antaa kehitysehdotuksia yhteistyölle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että case-yritysten yhteistyössä tärkeimmät sidokset koostuvat sosiaalisista sidoksista, joihin yritysten kannattaa pa-nostaa tulevaisuudessakin. Ilman vahvoja sosiaalisia suhteita ei luottamusta eikä yhteenkuuluvuutta voida syventää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yritysten välistä yhteistyötä erityisesti verkostoitumisen ja kumppanuuden käsitteiden kautta. Teoriaosuudessa perehdytään myös yhteistyösuhteiden monimuotoisuuteen, erilaisiin yhteistyön rakennus-malleihin ja verkostoitumisen tavoitteisiin.
Yhteistyön sidokset voidaan eritellä osa-alueittain ja tässä työssä käsitellään organisationaalisia, sosiaalisia ja taloudellisia sidoksia. Sidosten lujuutta tarkastelemalla voidaan yhteistyölle luokitella taso, joka määrittää yhteistyötä. Yhteistyön tasoja ovat operatiivinen, taktinen ja strateginen taso. Tuntemalla oman yritysyhteistyön tason, voidaan yhteistyötä kehittää ja lujittaa saavuttaen parempia liiketoiminnallisia ja sosiaalisia etuja.
Empiirinen osuus koostuu Lahden Nordea Pankki Oyj:lle tehdystä tutkimuksesta, jossa tarkastellaan Nordea Pankki Oyj:n ja Realia Group Oy:n tekemää yhteistyötä. Tavoitteena tutkimuksessa on selvittää molempien yritysten näkemyksiä yhteistyöstä ja niiden perustella antaa kehitysehdotuksia yhteistyölle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että case-yritysten yhteistyössä tärkeimmät sidokset koostuvat sosiaalisista sidoksista, joihin yritysten kannattaa pa-nostaa tulevaisuudessakin. Ilman vahvoja sosiaalisia suhteita ei luottamusta eikä yhteenkuuluvuutta voida syventää.