Vanhempien näkökulma päivähoidon laatuun Vaasa English Playschoolissa
Fodor, Zsuzsanna (2010)
Fodor, Zsuzsanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla Vaasan englanninkielisen leikkikoulun lasten vanhempien kokemuksia päivähoidon laadusta.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka annettiin 63 suomenkieliselle vanhemmalle helmikuun 2010 aikana. Kyselylomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että yhden avoimen kysymyksen. Vastaajia oli lopullisessa otoksessa 26 ja kyselyn vastausprosentiksi muodostui 41,3. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS 17.0-tilasto-ohjelman avulla kvantitatiivisella menetelmällä ja avoin kysymys sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Vaasa English Playschoolia käyvien lasten vanhemmat ovat keskimäärin tyytyväisiä Vaasa English Playschoolin laatuun. Laadun puitetekijöistä tyytyväisimpiä vanhemmat olivat siihen, että lapsen päiväkodissa on tuttu ja turvallinen henkilökunta. Välillisistä tekijöistä tyytyväisimpiä vanhemmat olivat siihen, että heidän lapselleen on tehty varhaiskasvatussuunnitelma yhdessä henkilökunnan kanssa. Prosessitekijöistä parhaimman arvion saavutti se, että lapselle annetaan positiivista palautetta päivittäin. Vaikuttavuustekijöistä vanhemmat olivat tyytyväisimpiä siihen, että heidän lapsensa saa päivähoitopaikassa aikuisen läheisyyttä ja ymmärtämystä.
Kyselylomakkeessa kysytyistä laatutekijöistä vaikuttavuustekijöiden keskiarvot ovat parhaimmat ja välillisten tekijöiden tulokset heikoimmat.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavasti leikkikoulun toiminnan kehittämisessä. Jatkossa voisi olla hyödyllistä tutkia myös henkilökunnan näkemyksiä päivähoidon laadusta.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka annettiin 63 suomenkieliselle vanhemmalle helmikuun 2010 aikana. Kyselylomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että yhden avoimen kysymyksen. Vastaajia oli lopullisessa otoksessa 26 ja kyselyn vastausprosentiksi muodostui 41,3. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS 17.0-tilasto-ohjelman avulla kvantitatiivisella menetelmällä ja avoin kysymys sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Vaasa English Playschoolia käyvien lasten vanhemmat ovat keskimäärin tyytyväisiä Vaasa English Playschoolin laatuun. Laadun puitetekijöistä tyytyväisimpiä vanhemmat olivat siihen, että lapsen päiväkodissa on tuttu ja turvallinen henkilökunta. Välillisistä tekijöistä tyytyväisimpiä vanhemmat olivat siihen, että heidän lapselleen on tehty varhaiskasvatussuunnitelma yhdessä henkilökunnan kanssa. Prosessitekijöistä parhaimman arvion saavutti se, että lapselle annetaan positiivista palautetta päivittäin. Vaikuttavuustekijöistä vanhemmat olivat tyytyväisimpiä siihen, että heidän lapsensa saa päivähoitopaikassa aikuisen läheisyyttä ja ymmärtämystä.
Kyselylomakkeessa kysytyistä laatutekijöistä vaikuttavuustekijöiden keskiarvot ovat parhaimmat ja välillisten tekijöiden tulokset heikoimmat.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää suuntaa antavasti leikkikoulun toiminnan kehittämisessä. Jatkossa voisi olla hyödyllistä tutkia myös henkilökunnan näkemyksiä päivähoidon laadusta.