Verkkokaupan kansainvälistäminen, Case: Gallant clothes
Ikäläinen, Anu (2010)
Ikäläinen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911860
Tiivistelmä
Toimeksiantajayrityksenä opinnäytetyölle toimi vaatealan pienyritys Gallant clothes. Yrityksellä on ollut myymälän rinnalla verkkokauppatoimintaa vuodesta 2008 lähtien. Opinnäytetyönäni oli suunnitella ja toteuttaa Gallant clothes verkkokaupalle kansainvä-linen verkkokauppa jo olemassa olevan verkkokaupan pohjalta. Verkkokaupan kansain-välistämisellä oli tavoitteena kasvattaa verkkokaupan liikevaihtoa noin 10%.
Verkkokauppasovelluksena yrityksellä oli käytössään Epages-verkkokauppasovellus, jonne toteutettiin englannin kielinen versio kaupasta. Kansainvälistymisen yhteydessä verkkosivuston ulkoasua kehitettiin, ja rakennetta ja sisältöä parannettiin toimivammak-si. Käytin sivuston kehittämisessä paljon vertailevaa tutkimusta jo olemassa olevista kansainvälisistä vaatealan verkkokaupoista.
Kansainväliselle verkkokaupalle suunniteltiin ja toteutettiin maksuliikenne ja logistiik-ka. Näiden pohjaksi tutustuttiin eri palveluntarjoajien vaihtoehtoihin, ja etsittiin yrityk-sen tarpeisiin sopivimmat ratkaisut. Verkkokauppa 2010-seminaarista sain paljon tietoa näiden palveluiden tarjoajista.
Projektiin liittyi olennaisena osana myös verkkomarkkinoinnin toteutus kansainvälises-ti. Yrityksellä oli entuudestaan käytössään Google Adwords-palvelu, jota hyödynnettiin myös ulkomaan markkinoinnin osalta. Tutustuin projektin aikana tarkemmin myös sosi-aalisten medioiden tarjoamiin mahdollisuuksiin, ja toteutin yritykselle omat Facebook-sivut. Kanta-asiakkuusmarkkinointi ja asiakassuhteiden hoito ovat olleet yrityksellä tärkeitä asioita, ja nämä pyrittiin myös huomioimaan ulkomaan asiakkaiden osalta.
Verkkokauppasovelluksena yrityksellä oli käytössään Epages-verkkokauppasovellus, jonne toteutettiin englannin kielinen versio kaupasta. Kansainvälistymisen yhteydessä verkkosivuston ulkoasua kehitettiin, ja rakennetta ja sisältöä parannettiin toimivammak-si. Käytin sivuston kehittämisessä paljon vertailevaa tutkimusta jo olemassa olevista kansainvälisistä vaatealan verkkokaupoista.
Kansainväliselle verkkokaupalle suunniteltiin ja toteutettiin maksuliikenne ja logistiik-ka. Näiden pohjaksi tutustuttiin eri palveluntarjoajien vaihtoehtoihin, ja etsittiin yrityk-sen tarpeisiin sopivimmat ratkaisut. Verkkokauppa 2010-seminaarista sain paljon tietoa näiden palveluiden tarjoajista.
Projektiin liittyi olennaisena osana myös verkkomarkkinoinnin toteutus kansainvälises-ti. Yrityksellä oli entuudestaan käytössään Google Adwords-palvelu, jota hyödynnettiin myös ulkomaan markkinoinnin osalta. Tutustuin projektin aikana tarkemmin myös sosi-aalisten medioiden tarjoamiin mahdollisuuksiin, ja toteutin yritykselle omat Facebook-sivut. Kanta-asiakkuusmarkkinointi ja asiakassuhteiden hoito ovat olleet yrityksellä tärkeitä asioita, ja nämä pyrittiin myös huomioimaan ulkomaan asiakkaiden osalta.