MakiSan Oy:n liiketoimintasuunnitelma
Melto, Simo (2010)
Melto, Simo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintasuunnitelman laatiminen oman yrityksen perustamista varten. Yrityksen nimeksi tulee MakiSan Oy. Se toimii ravintola-alalla ollen Lappeenrannan ainut japanilainen ravintola. Yrityksen kohderyhmiä ovat Lappeenrantaan tulevat venäläiset turistit, paikalliset keskustan alueella asioivat ihmiset ja yritykset. Opinnäytetyö sisältää tietoa sidosryhmistä, markkinatilanteesta ja markkinoinnista sekä muista tärkeistä seikoista yrityksen toimintaan liittyen. Työssä on tutkittu yrityksen kannattavuutta erilaisilla laskelmilla. Työ on tehty realistisiin arvioihin ja tietoon perustuen, jotta yritys voidaan perustaa ilman suuria yllätyksiä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Teoriatieto on hankittu alan kirjallisuudesta ja muista tietolähteistä. Työn väittämät ja analyysit perustuvat todellisuuteen ja realistisiin arvioihin alasta ja sen kehityksestä. Kirjoittajalla on kolmen vuoden kokemus japanilaisista ravintoloista ja niiden erilaisuudesta muihin ravintolatyyleihin, ja käytännön tuntemusta hyödynnetään työssä runsaasti.
Työ koostuu kahdesta pääosasta, jotka ovat teoriaan perustuva suunnitelma ja päätelmät. Suunnitelma pohjaa yrityskentän teoriaan, jossa käsitellään yrityksen perustamista, markkinointia sekä muita yrityksen kannalta oleellisimpia aihealueita. Teoriapohjasta muodostetaan liiketoimintasuunnitelma, jossa on hyödynnetty sekä teoriaa että käytännön kokemusta ja tietoa. Liiketoimintasuunnitelma on tehty toimintakelpoiseksi eli tarkoitus oli rakentaa oikea työkalu yrityksen perustamisprosessia varten. Päätelmissä kootaan yhteen työn tulokset, joissa on huomioitu eri näkökulmia ja käytettävissä olevat resurssit.
Päätelmissä tullaan siihen lopputulokseen, että ravintola-alalla on tilaa uudenlaiselle yritykselle Lappeenrannassa ja yritystoiminta voi olla menestyksellistä. Menestys pohjaa pitkälti juuri venäläisiin turisteihin. Talouslaskelmat antavat kuvan todellisesta rahan tarpeesta, yrityksen tuloksesta sekä toiminnan kannattavuudesta. Laskelmat perustuvat tämänhetkiseen rahoitusmarkkinatilanteeseen ja turismi- ja kulutuslukuihin. Yrityksen perustaminen on nyt mahdollista rahoituksen onnistuessa ja melkein ajankohtaista.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelma, yrittäjyys, markkinointi, kilpailu, asiakkaat, rahoitus, ravintola-ala
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Teoriatieto on hankittu alan kirjallisuudesta ja muista tietolähteistä. Työn väittämät ja analyysit perustuvat todellisuuteen ja realistisiin arvioihin alasta ja sen kehityksestä. Kirjoittajalla on kolmen vuoden kokemus japanilaisista ravintoloista ja niiden erilaisuudesta muihin ravintolatyyleihin, ja käytännön tuntemusta hyödynnetään työssä runsaasti.
Työ koostuu kahdesta pääosasta, jotka ovat teoriaan perustuva suunnitelma ja päätelmät. Suunnitelma pohjaa yrityskentän teoriaan, jossa käsitellään yrityksen perustamista, markkinointia sekä muita yrityksen kannalta oleellisimpia aihealueita. Teoriapohjasta muodostetaan liiketoimintasuunnitelma, jossa on hyödynnetty sekä teoriaa että käytännön kokemusta ja tietoa. Liiketoimintasuunnitelma on tehty toimintakelpoiseksi eli tarkoitus oli rakentaa oikea työkalu yrityksen perustamisprosessia varten. Päätelmissä kootaan yhteen työn tulokset, joissa on huomioitu eri näkökulmia ja käytettävissä olevat resurssit.
Päätelmissä tullaan siihen lopputulokseen, että ravintola-alalla on tilaa uudenlaiselle yritykselle Lappeenrannassa ja yritystoiminta voi olla menestyksellistä. Menestys pohjaa pitkälti juuri venäläisiin turisteihin. Talouslaskelmat antavat kuvan todellisesta rahan tarpeesta, yrityksen tuloksesta sekä toiminnan kannattavuudesta. Laskelmat perustuvat tämänhetkiseen rahoitusmarkkinatilanteeseen ja turismi- ja kulutuslukuihin. Yrityksen perustaminen on nyt mahdollista rahoituksen onnistuessa ja melkein ajankohtaista.
Asiasanat: liiketoimintasuunnitelma, yrittäjyys, markkinointi, kilpailu, asiakkaat, rahoitus, ravintola-ala