E-marknadsföring inom Turism : Case: Reseportaler
Rönkä, Annika (2010)
Rönkä, Annika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011963
Tiivistelmä
Artbetets syfte är att genom en skrivbordsundersökning redogöra för vad som enligt statistiken av besökarantal lockar Internetanvändare till vissa turismbaserade webbplatser. Främst kartläggs vilka variabler i innehållet anses vara de mest lockande för besökarna. Delsyftet är att redogöra för vad som enligt företag inom turismbranschen anses vara effektiv e marknadsföring.
Teoridelen är uppdelad i två huvudteman; konsumentbeteende och emarknadsföring. I dessa kapitel behandlas främst konsumentbeteende på Internet, olika e marknadsföringsmetoder samt effektiv emarknadsföring. Undersökningen består av en skrivbordsundersökning och en kvalitativ del. I skrivbordsundersökningen följdes med sex olika webbplatser, vars besökarantal och innehåll observerades under sex veckor. Materialet för skrivbordsundersökningen är tagen från en Internetsida som uppger besökarstatistik för flera olika webbplatser. Två intervjuer är gjorda med representanter av två företag som jämförs i skrivbordsundersökningen.
Resultaten som fåtts, genom att följa med besökarantalen och innehållen på webbplat-serna veckovis visar att vissa variabler lockar besökare mer än andra. Innehållet är viktigt och själva webbplatsen bör ha ett mål som strävas att uppfyllas. Internetanvändare är främst ute efter information om sina kommande resemål. Informationen söks från artiklar, resemålsinformation och väldigt aktivt även från den sociala median. Erbju-danden är ett fenomen som också lockar besökare till turismrelaterade webbplatser. The main purpose of this thesis is to investigate in what, according to statistics, are the reasons Internet users visit certain tourism related WebPages. The focus is most of all on the different contents on the WebPages, and if they have an influence on the amount of visitors. Another purpose of this thesis is to investigate what effective e-marketing is according to those who work in the field.
This thesis theory is divided in two parts; consumer behavior and emarketing. The first part is focused in consumer behavior in the Internet and in the tourism business. The second part is about emarketing in general but with a focus on how to make it effective. The survey is done as a desk survey and a qualitative part. In the desk survey six different, tourism related WebPages are observed in order to see if their contents varied from week to week and if the amount of visitors varied because of the contents. This survey lasted for six weeks. The qualitative part includes interviews made with emarketing ex-perts.
The results prove that some variables are more attractive than others. The content of a Webpage is very important and there has to be a goal, which will be reached, when creat-ing or maintaining a Webpage. Internet users are searching for information about their destination. Places where this information is searched from are mainly articles and the social media. Offers are a phenomenon that tempts visitors to tourism related WebPages.
Teoridelen är uppdelad i två huvudteman; konsumentbeteende och emarknadsföring. I dessa kapitel behandlas främst konsumentbeteende på Internet, olika e marknadsföringsmetoder samt effektiv emarknadsföring. Undersökningen består av en skrivbordsundersökning och en kvalitativ del. I skrivbordsundersökningen följdes med sex olika webbplatser, vars besökarantal och innehåll observerades under sex veckor. Materialet för skrivbordsundersökningen är tagen från en Internetsida som uppger besökarstatistik för flera olika webbplatser. Två intervjuer är gjorda med representanter av två företag som jämförs i skrivbordsundersökningen.
Resultaten som fåtts, genom att följa med besökarantalen och innehållen på webbplat-serna veckovis visar att vissa variabler lockar besökare mer än andra. Innehållet är viktigt och själva webbplatsen bör ha ett mål som strävas att uppfyllas. Internetanvändare är främst ute efter information om sina kommande resemål. Informationen söks från artiklar, resemålsinformation och väldigt aktivt även från den sociala median. Erbju-danden är ett fenomen som också lockar besökare till turismrelaterade webbplatser.
This thesis theory is divided in two parts; consumer behavior and emarketing. The first part is focused in consumer behavior in the Internet and in the tourism business. The second part is about emarketing in general but with a focus on how to make it effective. The survey is done as a desk survey and a qualitative part. In the desk survey six different, tourism related WebPages are observed in order to see if their contents varied from week to week and if the amount of visitors varied because of the contents. This survey lasted for six weeks. The qualitative part includes interviews made with emarketing ex-perts.
The results prove that some variables are more attractive than others. The content of a Webpage is very important and there has to be a goal, which will be reached, when creat-ing or maintaining a Webpage. Internet users are searching for information about their destination. Places where this information is searched from are mainly articles and the social media. Offers are a phenomenon that tempts visitors to tourism related WebPages.