Sosiaalisen median sopassa : Sopassa.fi-palvelun lanseeraus
Savela, Anna; Tukiainen, Taru (2010)
Savela, Anna
Tukiainen, Taru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911819
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ruoka-aiheisen sopassa.fi-palvelun lanseerausta sosiaalisen median avulla. Työ on tehty parityönä. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kirjallisen osan lisäksi teososana sopassa.fi-verkkopalvelu ja siihen liittyvä blogi. Työssä käsitellään sosiaalisen median käsitettä sekä teoriassa että käytännössä, markkinointisuunnitelman luomista CREF-mallia apuna käyttäen ja sopassa.fi:n markkinointiprosessia. Työssä on myös kiinnitetty huomiota palvelun löydettävyyteen eli sopassa.fi:n tapauksessa hakukoneoptimointiin. Markkinointi on työssä tehty hyvin pienellä budjetilla.
Opinnäytetyötä varten perustettiin uusi ruoka-aiheinen sivu: sopassa.fi. Opinnäytetyön tekijät vastasivat niin sivuston suunnittelusta ja toteutuksesta kuin sisällön tuotannosta. Työn tavoitteena oli kerätä 15.2.-15.3.2010 toteutetun kuukauden kestoisen markkinointijakson aikana sopassa.fi -sivulle mahdollisimman paljon kävijöitä sosiaalista mediaa käyttämällä. Sosiaalista mediamarkkinointia toteutetaan työssä usean sosiaalisen median välineiden avulla. Markkinointia on työssä tehty kokeilun ja erehdyksen kautta; toimivimmat tekniikat ovat löydetty vasta kokeilun kautta.
Tekijöiden itse asettamiin tavoitteisiin ei markkinointijakson aikana päästy. Suurimmiksi syiksi tässä työssä osoittautuivat markkinointijakson lyhyys, tekijöiden sosiaalisen median lähtötaso sekä markkinoitavan sivun rakenne ja käytettävyys. Tärkeäksi seikaksi työssä nousee tekijöiden oman arvomaailman muuttuminen markkinointijakson aikana.
Tekijöiden oma rooli sosiaalisen median käyttäjänä muuttuu työn aikana inaktiivisesta aktiiviseen. Markkinointiin tarvittava rohkeus ja oikea markkinointityyli tai -ääni löytyy työn perusteella kokemuksen kautta. Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii tavalliseltakin markkinoijalta asennemuutosta. Sosiaalisessa mediamarkkinoinnissa ei ole kysymys yksisuuntaisesta viestinnästä vaan vuorovaikutuksesta. Työssä havaitaankin että, markkinointiin sosiaalisessa mediassa ei tarvita suuria rahallisia panostuksia, ainoastaan aikaa.
Opinnäytetyötä varten perustettiin uusi ruoka-aiheinen sivu: sopassa.fi. Opinnäytetyön tekijät vastasivat niin sivuston suunnittelusta ja toteutuksesta kuin sisällön tuotannosta. Työn tavoitteena oli kerätä 15.2.-15.3.2010 toteutetun kuukauden kestoisen markkinointijakson aikana sopassa.fi -sivulle mahdollisimman paljon kävijöitä sosiaalista mediaa käyttämällä. Sosiaalista mediamarkkinointia toteutetaan työssä usean sosiaalisen median välineiden avulla. Markkinointia on työssä tehty kokeilun ja erehdyksen kautta; toimivimmat tekniikat ovat löydetty vasta kokeilun kautta.
Tekijöiden itse asettamiin tavoitteisiin ei markkinointijakson aikana päästy. Suurimmiksi syiksi tässä työssä osoittautuivat markkinointijakson lyhyys, tekijöiden sosiaalisen median lähtötaso sekä markkinoitavan sivun rakenne ja käytettävyys. Tärkeäksi seikaksi työssä nousee tekijöiden oman arvomaailman muuttuminen markkinointijakson aikana.
Tekijöiden oma rooli sosiaalisen median käyttäjänä muuttuu työn aikana inaktiivisesta aktiiviseen. Markkinointiin tarvittava rohkeus ja oikea markkinointityyli tai -ääni löytyy työn perusteella kokemuksen kautta. Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii tavalliseltakin markkinoijalta asennemuutosta. Sosiaalisessa mediamarkkinoinnissa ei ole kysymys yksisuuntaisesta viestinnästä vaan vuorovaikutuksesta. Työssä havaitaankin että, markkinointiin sosiaalisessa mediassa ei tarvita suuria rahallisia panostuksia, ainoastaan aikaa.