Markkinointisuunnitelma Tampereen Suojainpiste Oy:lle
Dahlman, Suvi (2010)
Dahlman, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061111983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061111983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen Suojainpiste Oy, joka maahantuo ja myy työturvallisuustuotteita jälleenmyyjille, teollisuudelle ja kunnalliselle sektorille. Yritys kouluttaa asiakkaita myös työturvallisuustuotteiden käytössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma, jossa keskityttäisiin yrityksessä jo tehtyjen markkinointi-investointien kehittämiseen. Näistä investoinneista etenkin internetmainonnan käyttöä pyrittiin tehostamaan.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta, joiden lisäksi kohdeyrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui Tampereen Suojainpisteen asiakkaille toteutetusta asiakastyytyväisyyskyselystä ja markkinointisuunnitelmasta.
Asiakastyytyväisyyskyselyllä selvitettiin, mitä kautta asiakkaat olivat saaneet tietää Tampereen Suojainpisteestä, kuinka usein he tilasivat tuotteita, minkä tilauskanavan kautta ja mitkä valintakriteerit merkitsivät heille eniten ostopaikkaa valitessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Tampereen Suojainpisteen asiakasrekisteristä valitut 100 aktiivisinta asiakasta, joiden joukosta valittiin 50 asiakasta satunnaisotannalla. Kysely toteutettiin kirjeitse.
Kyselyyn vastasi 24 asiakasta. Vastausprosentti oli 48 %. Yleisesti ottaen palaute oli positiivista, mutta myös joitakin kehitysehdotuksia saatiin. Vastaajista 92 % piti Tampereen Suojainpisteen palvelua erinomaisena tai hyvänä. Vastauksista ilmeni, että tilauskanavista puhelin on ehdottomasti suosituin ja sitä seuraavaksi sähköposti. Ostopaikan valinnassa tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat myyjän asiantuntemus, tuotteiden laatu ja toimitusnopeus.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten ja opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden pohjalta tehtiin Tampereen Suojainpisteelle markkinointisuunnitelma, jota yritys voi jatkossa käyttää liiketoimintansa tukena.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta, joiden lisäksi kohdeyrityksen toimitusjohtajaa haastateltiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui Tampereen Suojainpisteen asiakkaille toteutetusta asiakastyytyväisyyskyselystä ja markkinointisuunnitelmasta.
Asiakastyytyväisyyskyselyllä selvitettiin, mitä kautta asiakkaat olivat saaneet tietää Tampereen Suojainpisteestä, kuinka usein he tilasivat tuotteita, minkä tilauskanavan kautta ja mitkä valintakriteerit merkitsivät heille eniten ostopaikkaa valitessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Tampereen Suojainpisteen asiakasrekisteristä valitut 100 aktiivisinta asiakasta, joiden joukosta valittiin 50 asiakasta satunnaisotannalla. Kysely toteutettiin kirjeitse.
Kyselyyn vastasi 24 asiakasta. Vastausprosentti oli 48 %. Yleisesti ottaen palaute oli positiivista, mutta myös joitakin kehitysehdotuksia saatiin. Vastaajista 92 % piti Tampereen Suojainpisteen palvelua erinomaisena tai hyvänä. Vastauksista ilmeni, että tilauskanavista puhelin on ehdottomasti suosituin ja sitä seuraavaksi sähköposti. Ostopaikan valinnassa tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat myyjän asiantuntemus, tuotteiden laatu ja toimitusnopeus.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten ja opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden pohjalta tehtiin Tampereen Suojainpisteelle markkinointisuunnitelma, jota yritys voi jatkossa käyttää liiketoimintansa tukena.