"Lokista Vaskiin" - Loki-kirjastojen palvelukysely
Liimatainen, Sini-Maria (2010)
Liimatainen, Sini-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Loki-kirjastojen (Lounaiset kirjastot) palvelukysely, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Loki-kirjastojen tarjoamiin palveluihin. Loki-kirjastoihin kuuluivat palvelukyselyn toteuttamishetkellä Askaisten, Lemun, Maskun, Merimaskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Raision, Ruskon, Rymättylän, Taivassalon, Vahdon ja Velkuan kirjastot. Tarkoituksena oli myös selvittää asiakkaiden kirjastonkäyttötottumuksia yli kuntarajojen.
Loki-kirjastojen palvelukyselyn suunnitteluun osallistuivat Loki-kirjastojen edustajat keväällä 2008, jolloin Loki-kirjastot olivat aloittelemassa entistä laajempaa yhteistyötä Turun ja Liedon kirjastojen kanssa. Kyselyn toteuttamisen taustalla oli halu saada tietoa siitä, miten asiakkaat kokivat Loki-kirjastojen yhteiset palvelut ja kuinka hyvin Loki-yhteistyö tunnettiin. Haluttiin myös selvittää, miten tärkeiksi mitkäkin palvelut asiakkaiden keskuudessa koettiin. Kysely toteutettiin sekä internetissä että paperiversiona kaikissa Loki-kirjastoissa paikan päällä toukokuun alussa vuonna 2008 ja siihen saatiin yhteensä 726 vastausta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kirjastopalveluita nimenomaan asiakastyytyväisyyden näkökulmasta. Lisäksi pohditiin verkostoitumisen merkitystä yleisille kirjastoille ja kirjastoyhteistyön yleisiä tavoitteita ja haasteita.
Palvelukyselyn tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin internetpohjaisella palautteenhallinta- ja tiedonkeruuohjelmisto Digiumilla. Lisäksi kutakin kysymystä on analysoitu sekä sanallisesti että havainnollistettu kuvaajalla.
Tulokset vahvistivat jo aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa muodostunutta käsitystä siitä, että kirjastopalveluihin ollaan kaiken kaikkiaan varsin tyytyväisiä ja perinteinen lainaustoiminta on säilyttänyt asemansa tärkeimpänä kirjastonkäytön muotona. Kokoelmien kattavuus ja henkilökunnan ammattitaito nousivat tärkeimmiksi kirjaston valintaperusteiksi. Lisäksi tulokset osoittivat, että Loki-palvelut tunnettiin hyvin ja sekä palveluja että niiden kehittämistä pidettiin tärkeänä. Kävi myös ilmi, että kirjastoja käytettiin suhteellisen paljon ylitse kuntarajojen, mikä on hyvä edellytys yhteistyön laajenemiselle.
Loki-kirjastojen palvelukyselyn suunnitteluun osallistuivat Loki-kirjastojen edustajat keväällä 2008, jolloin Loki-kirjastot olivat aloittelemassa entistä laajempaa yhteistyötä Turun ja Liedon kirjastojen kanssa. Kyselyn toteuttamisen taustalla oli halu saada tietoa siitä, miten asiakkaat kokivat Loki-kirjastojen yhteiset palvelut ja kuinka hyvin Loki-yhteistyö tunnettiin. Haluttiin myös selvittää, miten tärkeiksi mitkäkin palvelut asiakkaiden keskuudessa koettiin. Kysely toteutettiin sekä internetissä että paperiversiona kaikissa Loki-kirjastoissa paikan päällä toukokuun alussa vuonna 2008 ja siihen saatiin yhteensä 726 vastausta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kirjastopalveluita nimenomaan asiakastyytyväisyyden näkökulmasta. Lisäksi pohditiin verkostoitumisen merkitystä yleisille kirjastoille ja kirjastoyhteistyön yleisiä tavoitteita ja haasteita.
Palvelukyselyn tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin internetpohjaisella palautteenhallinta- ja tiedonkeruuohjelmisto Digiumilla. Lisäksi kutakin kysymystä on analysoitu sekä sanallisesti että havainnollistettu kuvaajalla.
Tulokset vahvistivat jo aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa muodostunutta käsitystä siitä, että kirjastopalveluihin ollaan kaiken kaikkiaan varsin tyytyväisiä ja perinteinen lainaustoiminta on säilyttänyt asemansa tärkeimpänä kirjastonkäytön muotona. Kokoelmien kattavuus ja henkilökunnan ammattitaito nousivat tärkeimmiksi kirjaston valintaperusteiksi. Lisäksi tulokset osoittivat, että Loki-palvelut tunnettiin hyvin ja sekä palveluja että niiden kehittämistä pidettiin tärkeänä. Kävi myös ilmi, että kirjastoja käytettiin suhteellisen paljon ylitse kuntarajojen, mikä on hyvä edellytys yhteistyön laajenemiselle.