Osaamisen johtamista tarralapuilta toimenkuviksi
Peltola, Liisa (2010)
Peltola, Liisa
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä kaksi esimerkkiä, joiden avulla esimies henkilöstön osaamista kehittämällä voi selvitä käytännön työtehtävien organisoinnista muutostilanteissa. Ensimmäinen, vanhempi menetelmä kuvasi toimintatapaa pakon sanelemassa muutostilanteessa. Toinen, uudempi menetelmä kuvasi tehtävien kehittämistä ja organisointia. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään kouluravintolan keittiöhenkilöstön työtehtäviä. Tavoitteena työtehtävien kehittämisellä, organisoimisella ja niiden selkiyttämisellä on vahvistaa keittiöhenkilökunnan ammattitaitoa ja osaamista, sekä sitä kautta vaikuttaa työssä jaksamiseen, motivoitumiseen ja sisäiseen yrittäjyyteen, koska osaava ja motivoitunut henkilöstö vaikuttaa asiakkaiden tyytyväisyyteen ja toiminnan tuloksellisuuteen.
Näkökulmana tässä työssä on esimiehen, pääemännän johtamistyö. Kehittämistehtävänä on käsitellä osaamisen johtamisen osalta niitä moninaisiin muutoksiin liittyviä ongelmia, joita pääemäntä kohtaa johtamistyössään vastuualueellaan. Yhtenä tavoitteena on turvata hiljaisen tiedon siirtymistä helpon ja yksinkertaisen toimintamallin avulla.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä, empiirinen toimintatutkimus ja case-tutkimus. Työ lähti liikkeelle kohdeorganisaatiosta käsin. Osaamisen kehittämistä lähestyttiin sisäistä yrittäjyyttä pohtien ja ryhmätöitä tehden. Ryhmätöissä käytettiin Learning café -menetelmää. Työtehtäviä kartoitettiin aluksi mm. tarralappujen avulla. Myöhemmin eri vaiheiden jälkeen tarralappujen avulla muotoiltiin lopulliset toimenkuvat keittiöhenkilökunnalle. Tässä opinnäytetyössä hiljaisen tiedon siirtämistä lähestyttiin yhden esimerkin kautta.
Dialogi, erilaiset pohdinnat ja ryhmätyö auttoivat sitoutumaan yhteisölliseen toimintaan, saivat aikaan oppimista ja lisäsivät motivaatiota. Mistä tahansa puhuminen ei auta ratkaisemaan työpaikan ongelmia tai luomaan uusia työkäytäntöjä, vaan keskustelun tulee olla suunniteltua ja tarkoituksenmukaista. Sisäisen yrittäjyyden tuominen yhteiseen keskustelupöytään oli onnistunut ratkaisu. Henkilöstön keskustelujen sävy muuttui arvostavammaksi paitsi omaa työtä myös muiden työtehtäviä kohtaan.
Esimiehen tehtäviin kuuluu tukea henkilöstön osaamisen riittävyyttä ja sen kehittymistä. Tuloksista hyötyy organisaation ja yksittäisen työntekijän lisäksi myös asiakas.
Näkökulmana tässä työssä on esimiehen, pääemännän johtamistyö. Kehittämistehtävänä on käsitellä osaamisen johtamisen osalta niitä moninaisiin muutoksiin liittyviä ongelmia, joita pääemäntä kohtaa johtamistyössään vastuualueellaan. Yhtenä tavoitteena on turvata hiljaisen tiedon siirtymistä helpon ja yksinkertaisen toimintamallin avulla.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä, empiirinen toimintatutkimus ja case-tutkimus. Työ lähti liikkeelle kohdeorganisaatiosta käsin. Osaamisen kehittämistä lähestyttiin sisäistä yrittäjyyttä pohtien ja ryhmätöitä tehden. Ryhmätöissä käytettiin Learning café -menetelmää. Työtehtäviä kartoitettiin aluksi mm. tarralappujen avulla. Myöhemmin eri vaiheiden jälkeen tarralappujen avulla muotoiltiin lopulliset toimenkuvat keittiöhenkilökunnalle. Tässä opinnäytetyössä hiljaisen tiedon siirtämistä lähestyttiin yhden esimerkin kautta.
Dialogi, erilaiset pohdinnat ja ryhmätyö auttoivat sitoutumaan yhteisölliseen toimintaan, saivat aikaan oppimista ja lisäsivät motivaatiota. Mistä tahansa puhuminen ei auta ratkaisemaan työpaikan ongelmia tai luomaan uusia työkäytäntöjä, vaan keskustelun tulee olla suunniteltua ja tarkoituksenmukaista. Sisäisen yrittäjyyden tuominen yhteiseen keskustelupöytään oli onnistunut ratkaisu. Henkilöstön keskustelujen sävy muuttui arvostavammaksi paitsi omaa työtä myös muiden työtehtäviä kohtaan.
Esimiehen tehtäviin kuuluu tukea henkilöstön osaamisen riittävyyttä ja sen kehittymistä. Tuloksista hyötyy organisaation ja yksittäisen työntekijän lisäksi myös asiakas.