Turun imago : ruotsalaisten matkailijoiden mielikuvia kaupungista
Lahikainen, Anriikka (2010)
Lahikainen, Anriikka
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112039
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään paikan imagoa, siihen liittyviä käsitteitä ja markkinointia. Imagon käsitteellä tarkoitetaan yksilön tai yrityksen ja opinnäytetyön tapauksessa paikan itsestään antamaa kuvaa tai vaikutelmaa. Paikan imago siis muodostuu ihmisten samankaltaisista mielikuvista paikkaa kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turkuun liittyviä mielikuvia ja matkailuun vaikuttavia tekijöitä ruotsalaisten matkailijoiden näkökulmasta. Turku on yhdessä Tallinnan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2011, joten opinnäytetyössä on ajankohtaisuuden vuoksi pyritty selvittämään lyhyesti myös tämän hankkeen pääpiirteitä. Työn tutkimusosa suoritettiin toimeksiantona Turku Touring Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosan lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja samaan aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä sekä aikaisempia tutkimustuloksia. Lisäksi empiiristä osaa suunniteltaessa hyödynnettiin omaa kokemusta ja kiinnostusta aiheeseen. Tutkimus suoritettiin Suomen ja Ruotsin välillä risteilevillä ruotsinlaivoilla kahden risteilyn aikana käyttäen apuna kyselylomaketta, joka jaettiin satunnaisesti ruotsalaisille matkailijoille.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Turulla on vielä heikko imago ruotsalaisten matkailukohteena, mutta he suhtautuvat kaupunkiin positiivisesti. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös matkustuskohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä, joista esille nousivat positiiviset mielikuvat ja kokemukset kohteesta sekä paikan helppo saavutettavuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turkuun liittyviä mielikuvia ja matkailuun vaikuttavia tekijöitä ruotsalaisten matkailijoiden näkökulmasta. Turku on yhdessä Tallinnan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2011, joten opinnäytetyössä on ajankohtaisuuden vuoksi pyritty selvittämään lyhyesti myös tämän hankkeen pääpiirteitä. Työn tutkimusosa suoritettiin toimeksiantona Turku Touring Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosan lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta ja samaan aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä sekä aikaisempia tutkimustuloksia. Lisäksi empiiristä osaa suunniteltaessa hyödynnettiin omaa kokemusta ja kiinnostusta aiheeseen. Tutkimus suoritettiin Suomen ja Ruotsin välillä risteilevillä ruotsinlaivoilla kahden risteilyn aikana käyttäen apuna kyselylomaketta, joka jaettiin satunnaisesti ruotsalaisille matkailijoille.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Turulla on vielä heikko imago ruotsalaisten matkailukohteena, mutta he suhtautuvat kaupunkiin positiivisesti. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös matkustuskohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä, joista esille nousivat positiiviset mielikuvat ja kokemukset kohteesta sekä paikan helppo saavutettavuus.