Tonttimarkkinointi ja sen kehittäminen Pöytyän kunnassa
Pellonperä, Marjo (2010)
Pellonperä, Marjo
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111167
Tiivistelmä
Kunnat elävät kasvavassa määrin jonkinasteisessa kilpailutilanteessa, jossa halutaan parantaa kunnan asemaa suhteessa muihin tai säilyttää asema ennallaan. Tehokas tonttipolitiikka sekä korkeatasoinen kaavoitus ovat keinoja menestyä kilpailussa. Tonttien markkinointi on tärkeä menestystekijä kaikille kunnille. Hyvällä tonttien markkinoinnilla kunta saa uusia asukkaita sekä lisää tunnettuuttaan ja kilpailukykyään.
Opinnäytetyö on tehty Pöytyän kunnalle. Pöytyän kunnalla ei ole ollut helppoa tapaa hoitaa tonttien markkinointia, vaan myynnissä olevat tontit ovat olleet kansion tapaisessa vihossa. Tonttien varausjärjestelmä on ollut sekava, koska kunta on vahingossa yrittänyt myydä samoja tontteja moneen kertaan. Hinnoittelu tonttien kohdalla on myös erittäin kirjavaa, koska samoja alueita on myynnissä useilla eri hinnoilla. Pöytyän kunta haluaisi toimivamman ja helpomman ratkaisun tonttien markkinointiin niin, että tontteja saataisiin myytyä paremmin ja että tonttien kanssa tekemisissä olevat ihmiset olisivat paremmin selvillä tilanteesta ja kaikki tiedot löytyisivät helposti yhdessä yksinkertaisessa muodossa.
Opinnäytetyö jakaantuu kolmeen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään maapolitiikkaa, maankäyttöpolitiikkaa, kaavoitusta sekä hyvää paikan- ja tonttien markkinointia. Toisessa osuudessa käsitellään Pöytyälle 2000-luvulla muuttaneiden asukkaiden mielipiteitä kunnasta, palveluista ja yleistä mielipidettä Pöytyästä asuinkuntana. Kolmas osuus sisältää ideoita ja parannusehdotuksia, joita kunta voisi jatkossa hyödyntää tonttiasioissaan ja tonttien markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena kunta sai tietoa tonttien markkinoinnista ja kehitysehdotuksia tonttien markkinointiin. Lisäksi kyselytulokset palvelivat työn tavoitetta ja kunta sai arvokasta tietoa muuttajien muuttosyistä ja mielipiteistä kunnan tarjoamia palveluja kohtaan.
Opinnäytetyö on tehty Pöytyän kunnalle. Pöytyän kunnalla ei ole ollut helppoa tapaa hoitaa tonttien markkinointia, vaan myynnissä olevat tontit ovat olleet kansion tapaisessa vihossa. Tonttien varausjärjestelmä on ollut sekava, koska kunta on vahingossa yrittänyt myydä samoja tontteja moneen kertaan. Hinnoittelu tonttien kohdalla on myös erittäin kirjavaa, koska samoja alueita on myynnissä useilla eri hinnoilla. Pöytyän kunta haluaisi toimivamman ja helpomman ratkaisun tonttien markkinointiin niin, että tontteja saataisiin myytyä paremmin ja että tonttien kanssa tekemisissä olevat ihmiset olisivat paremmin selvillä tilanteesta ja kaikki tiedot löytyisivät helposti yhdessä yksinkertaisessa muodossa.
Opinnäytetyö jakaantuu kolmeen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään maapolitiikkaa, maankäyttöpolitiikkaa, kaavoitusta sekä hyvää paikan- ja tonttien markkinointia. Toisessa osuudessa käsitellään Pöytyälle 2000-luvulla muuttaneiden asukkaiden mielipiteitä kunnasta, palveluista ja yleistä mielipidettä Pöytyästä asuinkuntana. Kolmas osuus sisältää ideoita ja parannusehdotuksia, joita kunta voisi jatkossa hyödyntää tonttiasioissaan ja tonttien markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena kunta sai tietoa tonttien markkinoinnista ja kehitysehdotuksia tonttien markkinointiin. Lisäksi kyselytulokset palvelivat työn tavoitetta ja kunta sai arvokasta tietoa muuttajien muuttosyistä ja mielipiteistä kunnan tarjoamia palveluja kohtaan.