Suomalaisen yrityksen markkinointi Venäjällä : Case Telinekataja
Poiasnik, Oleg (2010)
Poiasnik, Oleg
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää markkinointiin liittyviä periaatteita ja antaa länsimaisille yrityksille yleiskuva Venäjän tapa- ja liiketoimintakulttuurista sitä osin, kun se liittyy yrityksien markkinointiin Venäjällä. Ideana oli tehdä opinnäytetyöstä opas yritykselle, joka on kiinnostunut markkinoinnista Venäjällä.
Asiakaskunnan kasvattamista varten tutkitaan erilaisia markkinointimenetelmiä. Rajauksen sisään kuuluu asiakkaille tehtävä myyntityö, menekinedistäminen, mainonta sekä asiakassuhteiden ylläpitäminen.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi on määritelty se, että on niin paljon erilaisia tapoja parantaa yrityksen liiketoimintaa ja kannattavuutta markkinoinnin avulla. Mikä on paras tapa, milloin, millaista osaamista ja millaisia resursseja se vaatii Venäjällä? Työhön sisältyy yritykselle sopivan markkinointisuunnitelman laatiminen.
Tutkimuksessa käsitellään kirjallisia lähteitä, kuten markkinointiin ja Venäjän tapa- ja liike-toimintakulttuuriin liittyviä tietoja. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen suoritetaan avoin sekä kyselylomakkeen avulla toteuttava haastattelu. Empiiriseen osaan kuuluvat yrityksen sisäiset tutkimukset sekä markkinointisuunnitelman laatiminen. Kvantitatiivinen tutkimus on suuntautunut yrityksen toimihenkilöihin liiketoimintatasolla. Avointa haastattelua käytetään yrityksen ja tytäryrityksen toimihenkilöiden haastattelussa. Asiakaskysely suoritetaan joko Internetissä sähköpostin kautta tai henkilökohtaisissa tapaamisissa. Vastaukset analysoidaan ja korostetaan niitä seikkoja, joita on mahdollista hyödyntää lähestyttäessä potentiaalisia asiakkaita.
Länsimaiset yritykset, jotka perustavat tytäryhtiöitä Venäjälle, laativat usein tytäryrityksille markkinointisuunnitelmia. Markkinointiprosessien hallittavuuden parantamista varten laaditaan käsikirja, joka auttaa välttämään merkittäviä riskejä ja säästää aikaa suunnittelussa.
Asiakaskunnan kasvattamista varten tutkitaan erilaisia markkinointimenetelmiä. Rajauksen sisään kuuluu asiakkaille tehtävä myyntityö, menekinedistäminen, mainonta sekä asiakassuhteiden ylläpitäminen.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi on määritelty se, että on niin paljon erilaisia tapoja parantaa yrityksen liiketoimintaa ja kannattavuutta markkinoinnin avulla. Mikä on paras tapa, milloin, millaista osaamista ja millaisia resursseja se vaatii Venäjällä? Työhön sisältyy yritykselle sopivan markkinointisuunnitelman laatiminen.
Tutkimuksessa käsitellään kirjallisia lähteitä, kuten markkinointiin ja Venäjän tapa- ja liike-toimintakulttuuriin liittyviä tietoja. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen suoritetaan avoin sekä kyselylomakkeen avulla toteuttava haastattelu. Empiiriseen osaan kuuluvat yrityksen sisäiset tutkimukset sekä markkinointisuunnitelman laatiminen. Kvantitatiivinen tutkimus on suuntautunut yrityksen toimihenkilöihin liiketoimintatasolla. Avointa haastattelua käytetään yrityksen ja tytäryrityksen toimihenkilöiden haastattelussa. Asiakaskysely suoritetaan joko Internetissä sähköpostin kautta tai henkilökohtaisissa tapaamisissa. Vastaukset analysoidaan ja korostetaan niitä seikkoja, joita on mahdollista hyödyntää lähestyttäessä potentiaalisia asiakkaita.
Länsimaiset yritykset, jotka perustavat tytäryhtiöitä Venäjälle, laativat usein tytäryrityksille markkinointisuunnitelmia. Markkinointiprosessien hallittavuuden parantamista varten laaditaan käsikirja, joka auttaa välttämään merkittäviä riskejä ja säästää aikaa suunnittelussa.