Uuden työntekijän käsikirja, Case Nooa Säästöpankki Oy
Eloranta, Susanna (2010)
Eloranta, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä keskeiset tiedot pankkitoimintaan ja pankkipalveluihin liittyen ja koota ne tiiviiksi käsikirjaksi helpottamaan uuden pankkitoimihenkilön oppimisprosessia. Suoritettuani työharjoitteluni Nooa Säästöpankissa, havaitsin kollegoideni kanssa uudelle työntekijälle suunnattujen oppimismateriaalien puutteen ja irrallisuuden. Tieto oli ripoteltu useaan kohteeseen eikä Nooan palveluvalikoimasta ja niihin liittyvistä ohjeista saanut selkeää kuvaa. Tästä syystä sain toimeksiannon Nooa Säästöpankilta luoda perehdyttämistä helpottavan, yhtenäisen käsikirjan pankkitoiminnasta ja -palveluista ja niiden toteuttamisesta Nooa Säästöpankissa. Uuden työntekijän käsikirjan oli määrä toimia myös tietohakemistona
Nooa Säästöpankin vanhoille työntekijöille.
Pankkitoiminta on jatkuvasti muuttuva, tarkasti säädelty ja laaja toimiala. Luottolaitoslaki luo pankkien toiminnan sääntelyn perustan ja EU:n antamat direktiivit ja säännökset vaikuttavat alati pankkien toimintaan ja tuotteisiin. Näistä hyvinä esimerkkeinä yhtenäinen euromaksualue SEPA ja 1.5.2010 voimaan tuleva maksupalvelulaki, jotka tuovat mukanaan paljon muutoksia. Pankkien toiminnan valvontaan osallistuvat Suomessa Finanssivalvonta, Valtionvarainministeriö ja Suomen Pankki.
Työn kokoaminen lähti yleisesti pankkialaan ja Suomen rahoitusmarkkinoihin perehtymisestä ja Nooa Säästöpankki Oy:n historiaan ja toimintaan tutustumisesta. Työhön kerättiin tärkeimmät käsitteet ja pankkialan säännökset, joiden vaikutus näkyy pankkitoimihenkilön jokapäiväisessä työssä. Tämän jälkeen uuden työntekijän käsikirjan rakentamista lähestyttiin oppimisen näkökulmasta. Kartoitettiin, mitä käsikirjan työstämisessä tulisi ottaa huomioon eri oppimistyyleihin liittyen. Oppimisosion jälkeen Nooa Säästöpankin koko palveluvalikoima käytiin läpi ja pankin käyttöön tulevaan käsikirjaan linkitettiin niihin liittyvät tärkeimmät pankin sisäiset ohjeet palveluiden toteuttamisesta.
Lähteinä työssä käytettiin pankkitoimintaan ja oppimiseen liittyvää kirjallisuutta sekä paljon internetlähteitä. Internetlähteiden käyttämisellä varmistettiin uusimman tiedon saaminen. Tärkeimpinä pankkialaan liittyvinä lähteinä toimivat Finanssialan Keskusliiton, Finanssivalvonnan sekä Suomen pankin sivustot ja artikkelit.
Valmiin käsikirjan arviointi toteutettiin teettämällä kysely Nooa Säästöpankin työntekijöille ja pyytämällä toimeksiantajalta palautetta. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti käsikirjan potentiaalisille käyttäjille eli Nooa Säästöpankin palveluneuvojille sekä rahoitus- ja sijoitusasiantuntijoille. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että käsikirjalle oli tarvetta ja vastaajat kokivat voivansa hyödyntää sitä työnsä ohessa. Toimeksiantajan palaute oli myös hyvin myönteistä. Opinnäytetyöni koettiin hyödylliseksi ja toivon, että sitä tullaan käyttämään ja päivittämään jatkossakin.
Nooa Säästöpankin vanhoille työntekijöille.
Pankkitoiminta on jatkuvasti muuttuva, tarkasti säädelty ja laaja toimiala. Luottolaitoslaki luo pankkien toiminnan sääntelyn perustan ja EU:n antamat direktiivit ja säännökset vaikuttavat alati pankkien toimintaan ja tuotteisiin. Näistä hyvinä esimerkkeinä yhtenäinen euromaksualue SEPA ja 1.5.2010 voimaan tuleva maksupalvelulaki, jotka tuovat mukanaan paljon muutoksia. Pankkien toiminnan valvontaan osallistuvat Suomessa Finanssivalvonta, Valtionvarainministeriö ja Suomen Pankki.
Työn kokoaminen lähti yleisesti pankkialaan ja Suomen rahoitusmarkkinoihin perehtymisestä ja Nooa Säästöpankki Oy:n historiaan ja toimintaan tutustumisesta. Työhön kerättiin tärkeimmät käsitteet ja pankkialan säännökset, joiden vaikutus näkyy pankkitoimihenkilön jokapäiväisessä työssä. Tämän jälkeen uuden työntekijän käsikirjan rakentamista lähestyttiin oppimisen näkökulmasta. Kartoitettiin, mitä käsikirjan työstämisessä tulisi ottaa huomioon eri oppimistyyleihin liittyen. Oppimisosion jälkeen Nooa Säästöpankin koko palveluvalikoima käytiin läpi ja pankin käyttöön tulevaan käsikirjaan linkitettiin niihin liittyvät tärkeimmät pankin sisäiset ohjeet palveluiden toteuttamisesta.
Lähteinä työssä käytettiin pankkitoimintaan ja oppimiseen liittyvää kirjallisuutta sekä paljon internetlähteitä. Internetlähteiden käyttämisellä varmistettiin uusimman tiedon saaminen. Tärkeimpinä pankkialaan liittyvinä lähteinä toimivat Finanssialan Keskusliiton, Finanssivalvonnan sekä Suomen pankin sivustot ja artikkelit.
Valmiin käsikirjan arviointi toteutettiin teettämällä kysely Nooa Säästöpankin työntekijöille ja pyytämällä toimeksiantajalta palautetta. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti käsikirjan potentiaalisille käyttäjille eli Nooa Säästöpankin palveluneuvojille sekä rahoitus- ja sijoitusasiantuntijoille. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että käsikirjalle oli tarvetta ja vastaajat kokivat voivansa hyödyntää sitä työnsä ohessa. Toimeksiantajan palaute oli myös hyvin myönteistä. Opinnäytetyöni koettiin hyödylliseksi ja toivon, että sitä tullaan käyttämään ja päivittämään jatkossakin.