Sähköisen opinnäytetyöohjaustyökalun rakentaminen
Fennander, Timo (2010)
Fennander, Timo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211258
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Saimaan ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden käyttöön tulevaa opinnäytetyöohjausjärjestelmää, joka toteutetaan EU:n sosiaalirahaston rahoittamassa Opinnäytetyöklinikka-projektissa, jossa olen mukana toteuttamassa järjestelmää. Tavoitteena opinnäytetyössä on kuvata järjestelmän rakentamisen lähtökohdat ja toteutettu järjestelmä sekä pohtia tehtyjen ratkaisujen toimivuutta ja toteutuksessa onnistumista.
Opinnäytetyössä käytettävät tutkimusmenetelmät ovat konstruktiivinen tutkimus, joka tulee esille järjestelmän rakentamisessa sekä evaluoiva tutkimus, joka ilmenee eri ratkaisujen ja ominaisuuksien arvioinnissa. Teoreettinen materiaali tähän opinnäytetyöhön kerättiin käyttämällä hyväksi kirjallista materiaalia, verkkolähteitä sekä luentomateriaalia. Teoreettisen materiaalin tukena on käytetty järjestelmän rakentamisen aikana opittuja tietoja. Teoriaa on sovellettu järjestelmää kuvatessa sekä arvioinnissa.
Järjestelmää ei lähdetty rakentamaan aivan alusta asti, vaan sen pohjana käytettiin Moodle-oppimisalustaa, jota muokattiin tarvittavin lisäominaisuuksin. Järjestelmän rakentaminen sijoittuu aikavälille joulukuu 2009 ja elokuu 2010, ja se on vaiheistettu aloittaen lisämoduulien tutkimisesta päätyen järjestelmän viimeistelyyn. Tämän opinnäytetyöraportin valmistuessa projekti ei ole vielä päätöksessään, mutta systeemin rakenne ja toimintaperiaatteet ovat jo valmiita.
Tämä raportti toimii tietolähteenä niille, jotka haluavat tutustua järjestelmän rakentamisen lähtökohtiin ja tietää sen toimintaperiaatteista sekä rakenteesta.
Toteutetussa järjestelmässä pystyttiin täyttämään projektissa sille asetetut päätavoitteet sekä tuotiin Moodle-alustalle lisää opiskelijalähtöisyyttä. Lisäksi se on testaajien mukaan ollut toimiva ja riittävän helppokäyttöinen. Moodle ei soveltunut täysin aivan kaikkiin haluttuihin ominaisuuksiin, mutta Opinnäytetyöklinikan jälkeen ensimmäinen versio ohjaustyökalusta on valmis ja täysin toimintakykyinen.
Opinnäytetyössä käytettävät tutkimusmenetelmät ovat konstruktiivinen tutkimus, joka tulee esille järjestelmän rakentamisessa sekä evaluoiva tutkimus, joka ilmenee eri ratkaisujen ja ominaisuuksien arvioinnissa. Teoreettinen materiaali tähän opinnäytetyöhön kerättiin käyttämällä hyväksi kirjallista materiaalia, verkkolähteitä sekä luentomateriaalia. Teoreettisen materiaalin tukena on käytetty järjestelmän rakentamisen aikana opittuja tietoja. Teoriaa on sovellettu järjestelmää kuvatessa sekä arvioinnissa.
Järjestelmää ei lähdetty rakentamaan aivan alusta asti, vaan sen pohjana käytettiin Moodle-oppimisalustaa, jota muokattiin tarvittavin lisäominaisuuksin. Järjestelmän rakentaminen sijoittuu aikavälille joulukuu 2009 ja elokuu 2010, ja se on vaiheistettu aloittaen lisämoduulien tutkimisesta päätyen järjestelmän viimeistelyyn. Tämän opinnäytetyöraportin valmistuessa projekti ei ole vielä päätöksessään, mutta systeemin rakenne ja toimintaperiaatteet ovat jo valmiita.
Tämä raportti toimii tietolähteenä niille, jotka haluavat tutustua järjestelmän rakentamisen lähtökohtiin ja tietää sen toimintaperiaatteista sekä rakenteesta.
Toteutetussa järjestelmässä pystyttiin täyttämään projektissa sille asetetut päätavoitteet sekä tuotiin Moodle-alustalle lisää opiskelijalähtöisyyttä. Lisäksi se on testaajien mukaan ollut toimiva ja riittävän helppokäyttöinen. Moodle ei soveltunut täysin aivan kaikkiin haluttuihin ominaisuuksiin, mutta Opinnäytetyöklinikan jälkeen ensimmäinen versio ohjaustyökalusta on valmis ja täysin toimintakykyinen.