Tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Tarkkonen, Ina (2010)
Tarkkonen, Ina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512224
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ käsittelee Yritys X:n tilaus-toimitusprosessia. Toimeksiantaja haluaa pysyä anonyyminä kiristyneen kilpailutilanteen takia ja myös siksi, että työssä kuvataan yksi sen tärkeimmistä prosesseista. Toimeksiantaja on sen vuoksi esitelty Yritys X:nä. Työssä mainitut liitteet ovat salaisia, koska ne sisältävät luottamuksellista tietoa yrityksen sopimuksista sen yhteistyökumppanien kanssa.
Lähtökohdaksi kehittämistehtävälle valittiin seuraavat kysymykset: miten parantaa tuotteen toimitusaikaa asiakkaalle sekä miten pystytään tehostamaan työtä yrityksen maakohtaisella hallintopaikalla. Näiden kysymysten pohjalta oli tarkoitus tehdä ehdotus, miten yritys saisi uudistettua tilaus–toimitusprosessia asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminta- sekä konstruktiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi liiketoimintaprosesseja ja niiden kehittämistä, prosessijohtamista, ulkoistamista sekä käsitellään myös muutosta ja sen mukana tuomia haasteita. Empiriaosuudessa kartoitetaan yrityksen nykytila koskien tilaus-toimitusprosessia, jonka pohjalta on laadittu analyysi ja ke-hittämisehdotus sen tehostamiseksi.
Nykytila-analyysin pohjalta havaittiin suuria epäkohtia tuotteen tilaus-toimitusprosessissa, pääasiassa kuljetusvaiheiden osalla. Kehitysehdotuksia syntyi kaksi, joista molemmat perustu-vat teoriaan toimitusajan tärkeydestä (TBM) ja myös hiukan sivuaa teoriaa liiketoiminnan prosessien uudistamisesta (BPR). Molemmat kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, mutta näin vaativan prosessiuudistuksen läpivienti onnistuneesti edellyttää suurta panostusta ja yhteistyötä jokaisesta tiimistä yrityksen sisällä.
Lähtökohdaksi kehittämistehtävälle valittiin seuraavat kysymykset: miten parantaa tuotteen toimitusaikaa asiakkaalle sekä miten pystytään tehostamaan työtä yrityksen maakohtaisella hallintopaikalla. Näiden kysymysten pohjalta oli tarkoitus tehdä ehdotus, miten yritys saisi uudistettua tilaus–toimitusprosessia asiakaslähtöisesti ja kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminta- sekä konstruktiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi liiketoimintaprosesseja ja niiden kehittämistä, prosessijohtamista, ulkoistamista sekä käsitellään myös muutosta ja sen mukana tuomia haasteita. Empiriaosuudessa kartoitetaan yrityksen nykytila koskien tilaus-toimitusprosessia, jonka pohjalta on laadittu analyysi ja ke-hittämisehdotus sen tehostamiseksi.
Nykytila-analyysin pohjalta havaittiin suuria epäkohtia tuotteen tilaus-toimitusprosessissa, pääasiassa kuljetusvaiheiden osalla. Kehitysehdotuksia syntyi kaksi, joista molemmat perustu-vat teoriaan toimitusajan tärkeydestä (TBM) ja myös hiukan sivuaa teoriaa liiketoiminnan prosessien uudistamisesta (BPR). Molemmat kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, mutta näin vaativan prosessiuudistuksen läpivienti onnistuneesti edellyttää suurta panostusta ja yhteistyötä jokaisesta tiimistä yrityksen sisällä.