Kuluneen metallipinnan realistinen teksturointi
Väisänen, Kalle (2010)
Väisänen, Kalle
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512234
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tehokasta tapaa valmistaa realistinen kuluneen metallipinnan teksturointi. Tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman korkealaatuinen ja realistinen teksturointi, sekä tutkia tärkeimpiä työvaiheita tämän saavuttamiseksi.Työ suoritettiin käyttäen pääsääntöisesti Photoshop- sekä Bodypaint ohjelmia. Opinnäytetyö koostuu eri teksturointi-mappien maalaamisesta ja tutkii mikä tekee textuurista realistisen. Tavoitteena oli myös selittää texturoinnin perusperiaatteita ja sen tärkeyttä 3D-grafiikassa. Työssä perehdyttiin myös itse metallin kulumiseen, sekä mitkä ovat siihen vaikuttavat asiat, kuten ilmaston sekä ihmisen vaikutus kulumiseen. Työssäni esittelen esimerkkinä mallintamaani kulkuneuvoa, jolle texturointi toteutettiin. Esittelen myös kuinka tekstuuria tarkastetaan eri työvaiheiden aikana tekemällä siitä testi-renderöintejä Autodesk Maya-ohjelmassa.