Konsumentbeteende inom turism - En jämförelsestudie mellan internet- och resebyråkonsumenter
Wolff, Jenna (2010)
Wolff, Jenna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011951
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka om det fanns skillnader i konsumentbeteendet bland de som köpte turismbaserade tjänster på Internet och de som köpte dem via en resebyrå. I teoridelen tar jag upp Internet som en del av turismbranschen och hur den påverkat turismprodukter och själva utbudet av turismbaserade tjänster. Jag behandlar även köpprocessen som den ser ut hos de som köper turismbaserade tjänster och går igenom olika modeller och teorier som andra forskare tagit fram. Som referensram till min egen undersökning har jag också använt tidigare undersökningar i ämnet för att kunna få fram relevanta ärenden i mitt arbete och för att kunna bygga upp en saklig undersökning. Själva undersökningen är en kvantitativ undersökning som tar upp frågor som berör köpprocessen hos konsumenterna. Målet var att få 50 svar från vardera konsumentgrupp, dvs. 50 från internetkonsumenter och 50 från resebyråkonsumenter. Jag fick 36 svar från internetkonsumenter och 17 svar från resebyråkonsumenter. Resultatet av undersökningen visade att dessa två konsumentgrupper inte skiljer så mycket från varandra. De mest väsentliga skillnaderna fanns i vilka turismprodukter de senast köpt, vilka informationskällor man använt sig av, inkomst och ålder samt om de köper andra produkter på Internet. The aim of this thesis was to find out if there are any differences between those who buy tourism based services online and those who buy them from travel bureaus. The theoretical part of this thesis describes the Internet as a tool in the tourism industry and how the Internet has influenced tourism products and the range of tourism based services. The consumer process of tourists is also dealt with in this part of the thesis and I discuss different models and theories that deal with consumer behaviour. As a reference to my own study I bring up a couple of studies made earlier in the same area, this mainly to create a text with relevance and a study which covers the most essential parts of the subject. The study itself is a quantitative study which covers questions about the buying process among consumers in the travel industry and the goal was to get 50 respondents from each consumer group, I got 36 answers from the internet consumer group and 17 from the travel bureau consumer group. The results I got from my survey showed that these two consumer groups are very much alike. The biggest difference could be found in what kind of tourism products they most recently bought, what kind of sources they used for information, income, age and whether they buy other products online.