Henkilökunnan kokemuksia laatujärjestelmän sisäisistä auditoinneista yksityisessä kotihoidossa
Varonen, Mirja (2010)
Varonen, Mirja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612293
Tiivistelmä
Henkilökunnan kokemuksia laatujärjestelmän sisäisistä auditoinneista yksityisessä kotihoidossa.
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yksityisen yrityksen laatujärjestelmän sisäisiä auditointeja henkilöstön kokemana. Tutkimus antoi tietoa siitä, miten auditointikoulutus ja auditointiin valmistautuminen on koettu ja mitä kehitettävää niistä löytyi.
Tutkimuksen lähestymistapa on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen ja tutkimustyyppi on kuvaileva. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin Excel-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysia apuna käyttäen. Tutkimukseen osallistui koko Keski-Karjalan Hoivapalvelut Oy:n henkilöstö, 9 työntekijää.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan kotihoitoa, laadunhallintaa ja laatujärjestelmän sisäistä ja ulkoista auditointia.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö ei tiennyt tarpeeksi sisäisestä auditoinnista etukäteen. Auditointikoulutukseen oli osallistunut seitsemän työntekijää, ja kuusi vastaajista piti sitä hyödyllisenä. Auditointikoulutus ei täysin vastannut tarkoitustaan; se koettiin liian teoreettisena. Sisäiset auditoinnit herättivät henkilökunnassa uteliaisuuden ja innostuksen lisäksi myös paljon epävarmuutta ja pelkoa. Suurin osa vastaajista koki, että sisäiseen auditointiin valmistauduttiin hyvin, mutta aikaa olisi pitänyt varata enemmän. Vastaajista seitsemän koki auditoinnin nostaneen yrityksen imagoa paljon, mutta omaa ammattiosaamista koettiin auditoinnin nostaneen vähemmän.
Avoimien kysymysten tulokset kertovat sisäisen auditoinnin hyödyksi käytäntöjen yhdenmukaistumisen sekä seurantatiedon ja tilastoinnin tarkentumisen. Auditointi koettiin haastavana ja aikaa sekä taloudellisia resursseja vaativana. Käytännön kokemus auttoi ymmärtämään auditoinnin merkityksen paremmin.
Tutkimusten tulokset antoivat hyödyllistä tietoa Keski-Karjalan Hoivapalvelut Oy:lle koulutuksen merkityksestä auditointiprosessiin ja siihen miten sisäiseen auditointiin tulisi organisaatiossa valmistautua.
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yksityisen yrityksen laatujärjestelmän sisäisiä auditointeja henkilöstön kokemana. Tutkimus antoi tietoa siitä, miten auditointikoulutus ja auditointiin valmistautuminen on koettu ja mitä kehitettävää niistä löytyi.
Tutkimuksen lähestymistapa on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen ja tutkimustyyppi on kuvaileva. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin Excel-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysia apuna käyttäen. Tutkimukseen osallistui koko Keski-Karjalan Hoivapalvelut Oy:n henkilöstö, 9 työntekijää.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan kotihoitoa, laadunhallintaa ja laatujärjestelmän sisäistä ja ulkoista auditointia.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö ei tiennyt tarpeeksi sisäisestä auditoinnista etukäteen. Auditointikoulutukseen oli osallistunut seitsemän työntekijää, ja kuusi vastaajista piti sitä hyödyllisenä. Auditointikoulutus ei täysin vastannut tarkoitustaan; se koettiin liian teoreettisena. Sisäiset auditoinnit herättivät henkilökunnassa uteliaisuuden ja innostuksen lisäksi myös paljon epävarmuutta ja pelkoa. Suurin osa vastaajista koki, että sisäiseen auditointiin valmistauduttiin hyvin, mutta aikaa olisi pitänyt varata enemmän. Vastaajista seitsemän koki auditoinnin nostaneen yrityksen imagoa paljon, mutta omaa ammattiosaamista koettiin auditoinnin nostaneen vähemmän.
Avoimien kysymysten tulokset kertovat sisäisen auditoinnin hyödyksi käytäntöjen yhdenmukaistumisen sekä seurantatiedon ja tilastoinnin tarkentumisen. Auditointi koettiin haastavana ja aikaa sekä taloudellisia resursseja vaativana. Käytännön kokemus auttoi ymmärtämään auditoinnin merkityksen paremmin.
Tutkimusten tulokset antoivat hyödyllistä tietoa Keski-Karjalan Hoivapalvelut Oy:lle koulutuksen merkityksestä auditointiprosessiin ja siihen miten sisäiseen auditointiin tulisi organisaatiossa valmistautua.