Tapahtuman suunnittelu, markkinointi ja toteutus: Ostosilta venäläisille asiakkaille GUESS ja Calvin Klein myymälöissä
Shtihno, Ksenia (2010)
Shtihno, Ksenia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512218
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona MPH Tradingille, joka on GUESSin ja Calvin Kleinin maahantuoja Suomessa. Toimeksiantona oli suunnitella, markkinoida ja toteuttaa ostosilta venäläisille asiakkaille GUESS ja Calvin Klein myymälöissä tammikuussa 2010.
Työn tavoitteena oli järjestää hyvä ja toimiva ostosilta, hankkia uusia asiakkaita ja lisämyyntiä sekä lisätä GUESSin ja Calvin Kleinin brändien tunnettavuutta venäläisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi haluttiin rikkoa perinteinen käsitys ostamisesta. Työn tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli oppia hallitsemaan itsenäisesti tapahtumanjärjestämisprosessi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyössä on sekä toimintatutkimuksen että arviointitutkimuksen piirteitä. Teoreettinen viitekehys koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä lähdeaineistosta, joka käsittelee tapahtumien suunnittelua, markkinointia ja järjestämistä. Raportti etenee tapahtuman suunnittelusta toteutukseen siten että teoreettinen tietoperusta ja prosessin kuvaus kulkevat rinnakkain. Työ sisältää myös laajahkon arviointiosuuden.
Tapahtuman markkinoimisessa ja toteuttamisessa tehtiin paljon yhteistyötä erilaisten sidosryhmien kanssa, esimerkiksi hotellien ja matkatoimistojen kanssa. Tilaisuuden tavoitteet saavutettiin hyvin ja jatkosuunnitelmissa on samantyyppisten tilaisuuksien järjestäminen MPH Tradingille ja mahdollisille muille toimeksiantajille. Yhteistyön jatkumisesta on keskusteltu myös edellämainittujen sidosryhmien kanssa.
Työn tavoitteena oli järjestää hyvä ja toimiva ostosilta, hankkia uusia asiakkaita ja lisämyyntiä sekä lisätä GUESSin ja Calvin Kleinin brändien tunnettavuutta venäläisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi haluttiin rikkoa perinteinen käsitys ostamisesta. Työn tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli oppia hallitsemaan itsenäisesti tapahtumanjärjestämisprosessi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyössä on sekä toimintatutkimuksen että arviointitutkimuksen piirteitä. Teoreettinen viitekehys koostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä lähdeaineistosta, joka käsittelee tapahtumien suunnittelua, markkinointia ja järjestämistä. Raportti etenee tapahtuman suunnittelusta toteutukseen siten että teoreettinen tietoperusta ja prosessin kuvaus kulkevat rinnakkain. Työ sisältää myös laajahkon arviointiosuuden.
Tapahtuman markkinoimisessa ja toteuttamisessa tehtiin paljon yhteistyötä erilaisten sidosryhmien kanssa, esimerkiksi hotellien ja matkatoimistojen kanssa. Tilaisuuden tavoitteet saavutettiin hyvin ja jatkosuunnitelmissa on samantyyppisten tilaisuuksien järjestäminen MPH Tradingille ja mahdollisille muille toimeksiantajille. Yhteistyön jatkumisesta on keskusteltu myös edellämainittujen sidosryhmien kanssa.