Koulukuraattorin monet roolit : perehdytysopas koulukuraattorin työhön Turussa
Kiviluoma, Tea (2010)
Kiviluoma, Tea
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512244
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli yhteistyössä koulukuraattorien kanssa tehdä perehdytysopas koulukuraattorityöhön. Suunnittelupäivänä keskustelimme perustehtävistä ja siitä, millaisia tietoja ja taitoja koulukuraattorit pitävät tärkeinä. Kokouksissa käsittelimme ja hioimme perehdytysoppaan luonnostekstiä. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli myös syventää koulukuraattorien yhteistä käsitystä perustehtävistä. Perehdytysopas on koulukuraattorien toivomusten mukaan jaettu kahteen osioon 1) arjen käytännöt ja 2) koulukuraattorin perustehtävät.
Työntekijöiden eripituiset ja erilaiset työhistoriat heijastuvat käsityksiin perustehtävistä. Tämä asetti minulle esimiehenä haasteen sitouttaa kaikki perehdytysoppaan tekemiseen. Perehdytysoppaan tavoitteena on tehdä koulukuraattorin työtä näkyväksi sekä tukea ammatillista identiteettiä.
Kehittämishankkeessa kuvataan koulua kasvatus- ja toimintaympäristönä. Koulu on yhteiskunnallinen toimintaympäristö, joka tuottaa yhteiskunnassa tarvittavia asenteita, tietoja ja taitoja. Se asettaa koulukuraattorin työlle vaatimuksia, jotka hänen tulee huomioida tehdessään työtä useissa kouluissa ja niiden erilaisissa toimintakulttuureissa. Koulukuraattori edustaa yksin sosiaalityön ja sosiaalialan asiantuntemusta kouluyhteisössä.
Koulukuraattorilla on työssään monenlaisia rooleja. Työ vaatii työntekijältä monenlaista osaamista. Perehdytysoppaan tarkoituksena on selkiyttää uudelle työntyöntekijälle koulukuraattorin perustehtäviä sekä vahvistaa ammatillista identiteettiä. Koulukuraattorin yksi tärkeimmistä tehtävistä on toimia oppilaille tukena koulunkäynnissä. Koulukuraattori tukee myös perheitä heidän kasvatustyössään. Koulukuraattorilla tulee olla vahva ammatillinen identiteetti, jotta hän pystyy tekemään työnsä joskus ristiriitaisissa tilanteissa.
Työntekijöiden eripituiset ja erilaiset työhistoriat heijastuvat käsityksiin perustehtävistä. Tämä asetti minulle esimiehenä haasteen sitouttaa kaikki perehdytysoppaan tekemiseen. Perehdytysoppaan tavoitteena on tehdä koulukuraattorin työtä näkyväksi sekä tukea ammatillista identiteettiä.
Kehittämishankkeessa kuvataan koulua kasvatus- ja toimintaympäristönä. Koulu on yhteiskunnallinen toimintaympäristö, joka tuottaa yhteiskunnassa tarvittavia asenteita, tietoja ja taitoja. Se asettaa koulukuraattorin työlle vaatimuksia, jotka hänen tulee huomioida tehdessään työtä useissa kouluissa ja niiden erilaisissa toimintakulttuureissa. Koulukuraattori edustaa yksin sosiaalityön ja sosiaalialan asiantuntemusta kouluyhteisössä.
Koulukuraattorilla on työssään monenlaisia rooleja. Työ vaatii työntekijältä monenlaista osaamista. Perehdytysoppaan tarkoituksena on selkiyttää uudelle työntyöntekijälle koulukuraattorin perustehtäviä sekä vahvistaa ammatillista identiteettiä. Koulukuraattorin yksi tärkeimmistä tehtävistä on toimia oppilaille tukena koulunkäynnissä. Koulukuraattori tukee myös perheitä heidän kasvatustyössään. Koulukuraattorilla tulee olla vahva ammatillinen identiteetti, jotta hän pystyy tekemään työnsä joskus ristiriitaisissa tilanteissa.