Instagram Storiesin hyödyntäminen kolmessa valtakunnallisessa uutismediassa
Kallio, Liisa (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027340
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka kolme valtakunnallista mediaa hyödyntää sosiaalisen median kanava Instagramin Stories-alustaa. Mukaan valitut mediat ovat Yle Uutiset, Helsingin Sanomat sekä MTV Uutiset, sillä nämä kolme käyttävät Storiesia lähes päivittäin.
Tutkimuksen aikana havainnoitiin medioiden Stories-julkaisuja kolmen viikon ajan tammikuussa 2019. Havaintojen lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin valittujen medioiden edustajia, jotka vastaavat sosiaalisen median tuotannosta.
Havaintojen ja haastattelujen perusteella selvisi, että yksi tärkeimmistä syistä Instagram Storiesin käyttöön on nuoren kohderyhmän saavuttaminen. Storiesista voidaan ohjata seuraajia linkkien avulla median verkkosivuille, mikä lisää uutisten kulutusta. Verkkosivuille ohjautuvien lukijoiden määrä on vielä pieni, mutta mediat luottavat Storiesin suosion kasvuun. Tästä syystä ne panostavat julkaisuihin paljon.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Stories-julkaisujen julkaisuaikoja ja -määriä, sisältöä, rakennetta ja visuaalisuutta. Kolmen eri uutismedian välillä on paljon eroja, vaikka julkaisut pohjautuvatkin samaan teemaan eli uutisjuttuihin. Esimerkiksi visuaalisesti uutismedioiden julkaisut ovat erilaisia, sillä Yle Uutiset ja Helsingin Sanomat tekevät julkaisut erillisellä ohjelmalla, kun taas MTV Uutiset käyttää Storiesin omia työkaluja julkaisujen tekemiseen.
Instagram on Suomen 4. suosituin sosiaalisen median kanava. Valtakunnallisesti uutismediat ovat selkeästi huomanneet kanavan potentiaalin ja panostavat paljon niin perinteiseen kuvavirtaan kuin Stories-julkaisuihin. This thesis shows how three Finnish national news media companies use Instagram Stories. Companies are Yle Uutiset, Helsingin Sanomat and MTV Uutiset. These three news media companies use Stories daily which is the main reason why they were selected for this thesis.
Research methods were observation and interviews. Observation of three media’s Stories
releases lasted for three weeks in January 2019. After that was time to interview journalists who make Stories releases.
The research showed that one of the main reasons to use Stories is to reach news media companies target group. Media can lead their followers from Stories to their website with links which can make them read more news. The numbers of how many people come to websites from Stories are still low but companies trust the popularity of Stories. That makes them want to invest Stories.
This thesis shows when media companies release something in Stories, who many times that happens, what kind of content they publish, what is their Stories structure like and how do releases look like. There are many differences between companies even though they’re all news media companies.
Instagram is fourth most popular social media in Finland. National news media companies have seen the potential of Instagram and that’s why they put so much effort for pictures and Stories.
Tutkimuksen aikana havainnoitiin medioiden Stories-julkaisuja kolmen viikon ajan tammikuussa 2019. Havaintojen lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin valittujen medioiden edustajia, jotka vastaavat sosiaalisen median tuotannosta.
Havaintojen ja haastattelujen perusteella selvisi, että yksi tärkeimmistä syistä Instagram Storiesin käyttöön on nuoren kohderyhmän saavuttaminen. Storiesista voidaan ohjata seuraajia linkkien avulla median verkkosivuille, mikä lisää uutisten kulutusta. Verkkosivuille ohjautuvien lukijoiden määrä on vielä pieni, mutta mediat luottavat Storiesin suosion kasvuun. Tästä syystä ne panostavat julkaisuihin paljon.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Stories-julkaisujen julkaisuaikoja ja -määriä, sisältöä, rakennetta ja visuaalisuutta. Kolmen eri uutismedian välillä on paljon eroja, vaikka julkaisut pohjautuvatkin samaan teemaan eli uutisjuttuihin. Esimerkiksi visuaalisesti uutismedioiden julkaisut ovat erilaisia, sillä Yle Uutiset ja Helsingin Sanomat tekevät julkaisut erillisellä ohjelmalla, kun taas MTV Uutiset käyttää Storiesin omia työkaluja julkaisujen tekemiseen.
Instagram on Suomen 4. suosituin sosiaalisen median kanava. Valtakunnallisesti uutismediat ovat selkeästi huomanneet kanavan potentiaalin ja panostavat paljon niin perinteiseen kuvavirtaan kuin Stories-julkaisuihin.
Research methods were observation and interviews. Observation of three media’s Stories
releases lasted for three weeks in January 2019. After that was time to interview journalists who make Stories releases.
The research showed that one of the main reasons to use Stories is to reach news media companies target group. Media can lead their followers from Stories to their website with links which can make them read more news. The numbers of how many people come to websites from Stories are still low but companies trust the popularity of Stories. That makes them want to invest Stories.
This thesis shows when media companies release something in Stories, who many times that happens, what kind of content they publish, what is their Stories structure like and how do releases look like. There are many differences between companies even though they’re all news media companies.
Instagram is fourth most popular social media in Finland. National news media companies have seen the potential of Instagram and that’s why they put so much effort for pictures and Stories.