Sähköautoprojektin 1.-vaiheen ohjaustekniikan suunnittelu ja testaus
Rauhala, Timo (2010)
Rauhala, Timo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412169
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella sähköauton ohjausjärjestelmä. Kohteeksi valittiin tavallinen polttomoottorikäyttöinen mopoauto, josta tehtiin sähkökäyttöinen. Sen lisäksi, että auton polttomoottori vaihdettiin sähkömoottoriin ja autoon asennettiin akusto, piti moottoria myös ohjata jollakin tavalla. Tämä toteutettiin taajuusmuuttajalla ja ohjelmoitavalla logiikalla. Opinnäytetyössä kerrotaan kuinka ohjausjärjestelmä on toteutettu, kuinka ohjaus toimii ja minkälaisista komponenteista ohjausjärjestelmä on koottu. Lähtökohtana suunnittelussa oli, että käytetään standardiosia. Moottoriksi valittiin ABB:n valmistama oikosulkumoottori ja taajuusmuuttajaksi Vaconin taajuusmuuttaja. Ohjausjärjestelmäksi valittiin Siemensin S7-300 logiikka, joka sopi erittäin hyvin prototyyppivaiheen suunnitteluun. Ohjaustoimenpiteet suunniteltiin suoritettavaksi Siemensin kosketusnäytöltä, joka sijoitettiin auton ohjaamoon. Opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltiin ja myös suurelta osin toteutettiin toimiva ohjausjärjestelmä projektin kohteena olleelle mopoautolle. Suunnitellulla ohjausjärjestelmällä voidaan saman projektin muiden vastuualueiden valmistuttua ajaa tulevaisuuden testiajot ja tehdä jonkin verran säätötoimenpiteitä.