Sisäinen viestintä työntekijän näkökulmasta : case: Sokos Lahti
Lindeman, Annariina (2010)
Lindeman, Annariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129101
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sisäisen viestinnän nykytilaa sekä parannusehdotuksia Lahden Sokos-tavaratalossa. Sisäinen viestintä on yrityksen sisällä tapahtuvaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta.
Teoreettinen osuus jakautuu kahteen pääaiheeseen: sisäiseen viestintään sekä esimiehen merkitykseen sisäisessä viestinnässä. Sisäisessä viestinnässä käsitellään viestinnän tavoitteita, sisäisen viestinnän kanavia ja tehtäviä sekä viestintätyytyväisyyttä. Esimiehen merkitys sisäisessä viestinnässä käsitellään esimiehen säännöllisesti viestittäviä asioita sekä tärkeimpiä viestintäominaisuuksia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Lahden Sokos-tavaratalossa suoritetusta sisäiseen viestintään pohjautuvasta tutkimuksesta, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää sisäisen viestinnän toimivuutta sekä käytössä olevia viestinnän kanavia Sokos Lahdessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pääosin sisäinen viestintä toimii hyvin Lahden Sokos-tavaratalossa ja siihen ollaan työntekijöiden keskuudessa tyytyväisiä. Parannusehdotuksina toivottiin kuitenkin henkilökohtaisempaa ja nopeampaa tiedonjakoa niin esimies-alaiskeskusteluiden kuin tiedotteidenkin osalta. Myös osastopalavereille toivottiin enemmän aikaa, sekä parempia mahdollisuuksia kouluttautumiseen.
Teoreettinen osuus jakautuu kahteen pääaiheeseen: sisäiseen viestintään sekä esimiehen merkitykseen sisäisessä viestinnässä. Sisäisessä viestinnässä käsitellään viestinnän tavoitteita, sisäisen viestinnän kanavia ja tehtäviä sekä viestintätyytyväisyyttä. Esimiehen merkitys sisäisessä viestinnässä käsitellään esimiehen säännöllisesti viestittäviä asioita sekä tärkeimpiä viestintäominaisuuksia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Lahden Sokos-tavaratalossa suoritetusta sisäiseen viestintään pohjautuvasta tutkimuksesta, joka toteutettiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää sisäisen viestinnän toimivuutta sekä käytössä olevia viestinnän kanavia Sokos Lahdessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pääosin sisäinen viestintä toimii hyvin Lahden Sokos-tavaratalossa ja siihen ollaan työntekijöiden keskuudessa tyytyväisiä. Parannusehdotuksina toivottiin kuitenkin henkilökohtaisempaa ja nopeampaa tiedonjakoa niin esimies-alaiskeskusteluiden kuin tiedotteidenkin osalta. Myös osastopalavereille toivottiin enemmän aikaa, sekä parempia mahdollisuuksia kouluttautumiseen.