Oppitunnit murrosiän fyysisistä muutoksista viidennen luokan oppilaille espoolaisella alakoululla
Haukkala, Anna (2010)
Haukkala, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa alakoulun viidennen luokan oppilaille terveyskasvatustunnit murrosiän fyysisistä muutoksista. Työn tavoitteena oli antaa tietoa murrosiän fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja seksuaalisesta kehitysvaiheesta sekä viidesluokkalaisille että heidän kanssaan työskenteleville. Tekijän tavoitteena oli saada kokemusta varhaisnuorten kanssa toimimisesta ja ryhmänohjauksesta. Tavoitteena oli kehittää valmiuksia suunnitella ja toteuttaa terveyskasvatustilaisuuksia ja luoda oppitunneille selkeä ja ymmärrettävä opetuksen sisältö. Tekijän tavoitteena oli myös onnistua luomaan rauhallinen ja rento oppimisilmapiiri terveyskasvatustunneille, joihin oppilaat kokevat voivansa osallistua kyselemällä ja keskustelemalla.
Varhaisnuori tarvitsee asiallista ja riittävää tietoa murrosiässä tapahtuvasta kehityksestä ja vartalon muutoksista. Huolet voivat kasvaa suuriksi ja kasautua, ellei nuori saa tietoa kehityksensä normaaliudesta. Koulu tavoittaa lähes kaikki lapset ja nuoret, joten se on hyvä paikka puhua tästäkin aiheesta. Tytöt ja pojat kehittyvät eri tahtiin, jokainen omassa aikataulussaan. Terveydenhoitajan tulee tietää murrosiän normaali kehityskulku, jotta hän voi tunnistaa poikkeamia.
Terveyskasvatustunnit järjestettiin keväällä 2009 espoolaisella alakoululla. Oppitunnit olivat tytöille ja pojille erikseen. Ne koostuivat ryhmätilanteesta, jossa käytiin läpi murrosiän muutoksia ohjaajan tekemien PowerPoint-esityksien avulla. Palautekyselyllä selvitettiin tunnille asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja ohjaajan toimintaa ryhmänohjaajana. Kyselyn tulokset olivat apuna oppitunnin toteutuksen onnistumista arvioitaessa. Palautteen avulla oli tarkoitus kehittää ohjaajan terveyskasvatus- ja ryhmänohjaustaitoja. Kyselyn tulokset osoittivat, että oppitunnille asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Suurin osa oppilaista koki saaneensa selvyyttä murrosiässä tapahtuviin fyysisiin muutoksiin. Opinnäytetyön aikana tekijän valmiudet suunnitella ja toteuttaa terveyskasvatustilaisuuksia ovat lisääntyneet. Ymmärrys aiheen käsittelyn tärkeydestä varhaisnuorten kanssa on lisääntynyt opinnäytetyön edetessä.
Varhaisnuori tarvitsee asiallista ja riittävää tietoa murrosiässä tapahtuvasta kehityksestä ja vartalon muutoksista. Huolet voivat kasvaa suuriksi ja kasautua, ellei nuori saa tietoa kehityksensä normaaliudesta. Koulu tavoittaa lähes kaikki lapset ja nuoret, joten se on hyvä paikka puhua tästäkin aiheesta. Tytöt ja pojat kehittyvät eri tahtiin, jokainen omassa aikataulussaan. Terveydenhoitajan tulee tietää murrosiän normaali kehityskulku, jotta hän voi tunnistaa poikkeamia.
Terveyskasvatustunnit järjestettiin keväällä 2009 espoolaisella alakoululla. Oppitunnit olivat tytöille ja pojille erikseen. Ne koostuivat ryhmätilanteesta, jossa käytiin läpi murrosiän muutoksia ohjaajan tekemien PowerPoint-esityksien avulla. Palautekyselyllä selvitettiin tunnille asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja ohjaajan toimintaa ryhmänohjaajana. Kyselyn tulokset olivat apuna oppitunnin toteutuksen onnistumista arvioitaessa. Palautteen avulla oli tarkoitus kehittää ohjaajan terveyskasvatus- ja ryhmänohjaustaitoja. Kyselyn tulokset osoittivat, että oppitunnille asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Suurin osa oppilaista koki saaneensa selvyyttä murrosiässä tapahtuviin fyysisiin muutoksiin. Opinnäytetyön aikana tekijän valmiudet suunnitella ja toteuttaa terveyskasvatustilaisuuksia ovat lisääntyneet. Ymmärrys aiheen käsittelyn tärkeydestä varhaisnuorten kanssa on lisääntynyt opinnäytetyön edetessä.