Turvallisuusalan koulutuksen lainsäädäntökokonaisuus : Case: Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksen
Nykänen, Niina (2010)
Nykänen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada Länsi-Uudenmaan koulutuskeskukselle turvallisuusalan opiskelijoille suunnattu opintokokonaisuus, jonka avulla he pystyvät oppimaan alaansa koskevan lainsäädännön sekä muita tarpeellisia osia lainsäädännöstä. Turvallisuusalan opiskelijat valmistuvat turvallisuusvalvojiksi ja he voivat työskennellä muun muassa vartijoina, järjestyksenvalvojina, arvokuljettajina, henkivartijoina, turvatarkastajina ja vastaavina hoitajina. Työtehtäviään hoitaessaan heidän täytyy toimia saamiensa ohjeiden mukaisesti, noudattaa lakia sekä toimia muutoinkin hyvän tavan mukaisesti. Turvallisuusvalvojien työtehtävät vaihtelevat konserttien turvatarkastuksista rahan kuljetuksiin ja työnantajina voivat olla esimerkiksi turvallisuusalan yritykset ja vankeinhoitolaitokset sekä palo- ja pelastusorganisaatiot.
Turvallisuusvalvojien on otettava työssään huomioon useita eri osa-alueita ja hoidettava tehtävänsä lain ja määräysten mukaisesti. Heidän on myös tarpeen mukaan päivitettävä osaamistaan myös tulevaisuudessa ja otettava huomioon lain määräämät vaatimukset muun muassa aseen kantamisesta tai koiran mukana pitämisestä. Tämän pohjalta työ sisältää turvallisuusalan oman lainsäädännön lisäksi muuta tarvittavaa lainsäädäntöä siinä laajuudessa kuin se on alan kannalta tarpeen, niin että on otettu huomioon opiskelijoiden tulevat työtehtävät ja suuntautuminen työmarkkinoilla. Tavoitteena on varmistaa opiskelijoiden riittävä tuntemus alaansa koskevista määräyksistä ja laeista. Työstä on sovittu Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksen Nummelan toimipisteen turvallisuusalan opettajan kanssa.
Työn tein haastattelemalla alan opettajaa, joka oli työn toimeksiantaja. Haastattelun perusteella tein esityksen siitä, missä rajoissa tulen työtä tekemään ja mitä lähteitä käyttämään. Lähteinä käytin lakeja, valtioneuvoston asetuksia, turvallisuusalan kirjallisuutta ja koululta saamaani materiaalia, kuten esitteitä koulusta ja turvallisuusalasta sekä sisäasiainministeriön järjestyksenvalvojien koulutusmateriaalia. Näiden lisäksi apuna on toiminut omat kokemukseni käräjäoikeuden työntekijänä. Työn edetessä toimitin tekemiäni osuuksia kyseisen opettajan arvioitavaksi. Opinnäytetyöni on kaksiosainen, joista ensimmäisessä käyn läpi työn tekoprosessia sekä tarkastelen lyhyesti turvallisuusalaa sekä tekemääni työtä. Toinen osuus sisältää opiskelijoille tarkoitetun opintokokonaisuuden.
Turvallisuusvalvojien on otettava työssään huomioon useita eri osa-alueita ja hoidettava tehtävänsä lain ja määräysten mukaisesti. Heidän on myös tarpeen mukaan päivitettävä osaamistaan myös tulevaisuudessa ja otettava huomioon lain määräämät vaatimukset muun muassa aseen kantamisesta tai koiran mukana pitämisestä. Tämän pohjalta työ sisältää turvallisuusalan oman lainsäädännön lisäksi muuta tarvittavaa lainsäädäntöä siinä laajuudessa kuin se on alan kannalta tarpeen, niin että on otettu huomioon opiskelijoiden tulevat työtehtävät ja suuntautuminen työmarkkinoilla. Tavoitteena on varmistaa opiskelijoiden riittävä tuntemus alaansa koskevista määräyksistä ja laeista. Työstä on sovittu Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksen Nummelan toimipisteen turvallisuusalan opettajan kanssa.
Työn tein haastattelemalla alan opettajaa, joka oli työn toimeksiantaja. Haastattelun perusteella tein esityksen siitä, missä rajoissa tulen työtä tekemään ja mitä lähteitä käyttämään. Lähteinä käytin lakeja, valtioneuvoston asetuksia, turvallisuusalan kirjallisuutta ja koululta saamaani materiaalia, kuten esitteitä koulusta ja turvallisuusalasta sekä sisäasiainministeriön järjestyksenvalvojien koulutusmateriaalia. Näiden lisäksi apuna on toiminut omat kokemukseni käräjäoikeuden työntekijänä. Työn edetessä toimitin tekemiäni osuuksia kyseisen opettajan arvioitavaksi. Opinnäytetyöni on kaksiosainen, joista ensimmäisessä käyn läpi työn tekoprosessia sekä tarkastelen lyhyesti turvallisuusalaa sekä tekemääni työtä. Toinen osuus sisältää opiskelijoille tarkoitetun opintokokonaisuuden.