Uimahallimainonnan konsepti
Kallijärvi, Milla (2010)
Kallijärvi, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062212471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen erilaisia mainontamuotoja, joilla voidaan tehostaa mainonnan tuomia hyötyjä uimahalleissa. Työ tehtiin toimeksiantona SportElite Oy:lle, joka vuokraa mainostilaa yrityksille ja mainostajille Urheiluhalleista ja FIX-liikuntakeskuksista. Työ on jatkoa Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijan Kim Hiparin vuonna 2010 tekemälle tutkimukselle Urheiluhalleissa ja FIX-liikuntakeskuksissa käyvien ihmisten yleisprofiilista. SportElite tarvitsi työkaluja mainonnan kehittämiseen, jotta yritykset ja mainostajat valitsisivat mainospaikakseen uimahallin esimerkiksi television sijaan.
Tässä työssä esitellään ne mainonnan muodot, jolla mainosten huomioarvoa on mahdollista nostaa ja samalla parantaa mainonnan kohdentamista. Juuri tämä mainonnan kohdennettavuus tiedossa olevan asiakasprofiilin pohjalta on tärkein tekijä verrattaessa uimahallimainontaa muihin mainospaikkoihin ja -medioihin.
Perinteisiä mainontamuotoja uimahallimainonnassa ovat printtimainonta ja vielä uimahalleissa hyödyntämätön sähköinen mainonta. Innovatiivinen osuus piti sisällään perinteisiä mainontamuotoja erikoisemmalla tavalla toteutettuna. Nämä on mahdollista räätälöidä kullekin mainostajalle sopivaksi.
Työ on suunniteltu Helsingin Mäkelänrinteen uimahallin mainonnan tehostamisen ympärille. Sieltä konsepti on mahdollista laajentaa alueelliseksi tai jopa valtakunnalliseksi muokaten sitä eri uima- ja urheiluhallien tarpeiden ja tilojen mukaisiksi.
Työn konkreettinen osuus oli infoesite mainosmuodoista SportElitelle. Tämän esitteen avulla heidän on mahdollista tehdä virallinen esite mainostajia varten. Tehdyn esitepohjan tarkoituksena oli helpottaa SportEliten työtä suunniteltaessa kunkin asiakkaan tarpeisiin vastaavaa mainontakokonaisuutta.
Jotta urheiluhallikävijöiden muodostama segmentti on tuore ja vastaa todellisuutta, on kävijäprofiilitutkimus uusittava jatkossa noin kahden vuoden välein. Kattava ja luotettava kävijäprofiili on tärkein tekijä SportElitelle heidän perustellessaan asiakkailleen laadukkaiden kontaktien saavuttamista uimahallimainonnassa.
Tässä työssä esitellään ne mainonnan muodot, jolla mainosten huomioarvoa on mahdollista nostaa ja samalla parantaa mainonnan kohdentamista. Juuri tämä mainonnan kohdennettavuus tiedossa olevan asiakasprofiilin pohjalta on tärkein tekijä verrattaessa uimahallimainontaa muihin mainospaikkoihin ja -medioihin.
Perinteisiä mainontamuotoja uimahallimainonnassa ovat printtimainonta ja vielä uimahalleissa hyödyntämätön sähköinen mainonta. Innovatiivinen osuus piti sisällään perinteisiä mainontamuotoja erikoisemmalla tavalla toteutettuna. Nämä on mahdollista räätälöidä kullekin mainostajalle sopivaksi.
Työ on suunniteltu Helsingin Mäkelänrinteen uimahallin mainonnan tehostamisen ympärille. Sieltä konsepti on mahdollista laajentaa alueelliseksi tai jopa valtakunnalliseksi muokaten sitä eri uima- ja urheiluhallien tarpeiden ja tilojen mukaisiksi.
Työn konkreettinen osuus oli infoesite mainosmuodoista SportElitelle. Tämän esitteen avulla heidän on mahdollista tehdä virallinen esite mainostajia varten. Tehdyn esitepohjan tarkoituksena oli helpottaa SportEliten työtä suunniteltaessa kunkin asiakkaan tarpeisiin vastaavaa mainontakokonaisuutta.
Jotta urheiluhallikävijöiden muodostama segmentti on tuore ja vastaa todellisuutta, on kävijäprofiilitutkimus uusittava jatkossa noin kahden vuoden välein. Kattava ja luotettava kävijäprofiili on tärkein tekijä SportElitelle heidän perustellessaan asiakkailleen laadukkaiden kontaktien saavuttamista uimahallimainonnassa.