Hiljainen tieto - Miten hiljaiselle tiedolle saadaan ääni?
Välikangas, Hanne (2019)
Välikangas, Hanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402096495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402096495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hiljainen tieto. Työssä tavoitteena oli tuoda hiljaisen tiedon olemassa oloa ja sen tärkeyttä esiin Suupohjan alueen (Isojoki, Karijoki, Kauhajoki ja Teuva) yrittäjille. Samalla kartoitettiin kyselytutkimuksen keinoin sitä, miten hiljainen tieto yrityksissä huomioidaan, miten sitä jaetaan ja mitä ongelmia hiljaisen tiedon jakamiseen liittyy.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin aluksi yleensä tiedosta ja sen kahdesta eri ulottuvuudesta eli näkyvästä ja hiljaisesta tiedosta. Hiljaisen tiedon osalta kerrottiin paitsi mitä se on, mutta myös miten se yrityksien arjessa ilmenee. Esiin tuotiin myös hiljaisen tiedon karkaamisen paikat, eli missä tilanteissa hiljainen tieto voi lähteä yrityksestä pois ja minkälaisin keinoin voidaan varmistaa, että hiljainen tieto pysyy yrityksessä, vaikka työntekijä pois lähteekin.
Teoria antaa pohjan ja suuntaviivat kyselytutkimukselle, johon yrittäjät pääsivät vastaamaan sähköisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hiljainen tieto on melko hyvin yrittäjien tietoisuudessa. Sen jakamisen tavoista parhaimmiksi nimettiin perehdyttäminen, kahvipöytäkeskustelut sekä avoin keskustelu yleensä. Hiljaisen tiedon merkitys ymmärretään, mutta haasteitakin sen tunnistamisessa ja jakamisessa kuitenkin on. Hiljainen tieto on asia, joka tuo omat haasteensa johtamiselle, jolla varmistetaan mm. yrityksen avoin ilmapiiri. Avoimuus ja vuorovaikutus kun ovat tärkeimpiä keinoja jakaa hiljaista tietoa.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin aluksi yleensä tiedosta ja sen kahdesta eri ulottuvuudesta eli näkyvästä ja hiljaisesta tiedosta. Hiljaisen tiedon osalta kerrottiin paitsi mitä se on, mutta myös miten se yrityksien arjessa ilmenee. Esiin tuotiin myös hiljaisen tiedon karkaamisen paikat, eli missä tilanteissa hiljainen tieto voi lähteä yrityksestä pois ja minkälaisin keinoin voidaan varmistaa, että hiljainen tieto pysyy yrityksessä, vaikka työntekijä pois lähteekin.
Teoria antaa pohjan ja suuntaviivat kyselytutkimukselle, johon yrittäjät pääsivät vastaamaan sähköisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hiljainen tieto on melko hyvin yrittäjien tietoisuudessa. Sen jakamisen tavoista parhaimmiksi nimettiin perehdyttäminen, kahvipöytäkeskustelut sekä avoin keskustelu yleensä. Hiljaisen tiedon merkitys ymmärretään, mutta haasteitakin sen tunnistamisessa ja jakamisessa kuitenkin on. Hiljainen tieto on asia, joka tuo omat haasteensa johtamiselle, jolla varmistetaan mm. yrityksen avoin ilmapiiri. Avoimuus ja vuorovaikutus kun ovat tärkeimpiä keinoja jakaa hiljaista tietoa.