Ammattiosaamisen näytöt liiketalouden alalla : tietoa ja työelämän näkökulmaa
Hietalahti, Sanna (2010)
Hietalahti, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510443
Tiivistelmä
Kehittämishankkeella oli kaksi päätavoitetta. Oman osaamisen lisäämiseen tähtäävä tavoite oli hankkia monipuolista ja ajantasaista tietoa ammattiosaamisen näytöistä ja selvittää, millaisia kokemuksia ammattiosaamisen näytöistä on saatu liiketalouden alalla. Toinen tavoite oli tarkastella liiketalouden alan ammattiosaamisen näyttöjä työelämän näkökulmasta ja pohtia, kuinka ammattiosaamisen näytöissä voitaisiin huomioida työelämän tarpeet aikaisempaa paremmin.
Kehittämishankeraportin alkuun on koottu ammattiosaamisen näyttöihin liittyvää yleistä teoriaa. Teoriaa seuraa kuvaus ammattiosaamisen näytöistä liiketalouden alalla. Työn lopuksi on pohdittu ammattiosaamisen näyttöjä liiketalouden alalla työelämän näkökulmasta. Lisäksi on esitetty kehittämisehdotuksia ammattiosaamisen näyttöjen työelämävastaavuuden lisäämiseksi.
Ammattiosaamisen näytöt ovat tiivistäneet oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä liiketalouden alalla. Työelämän näkökulmasta näytöt sisältävät liikaa paperitöitä ja arviointi koetaan haastavana. Koko koulutuskenttää pidetään sekavana. Ammattiosaamisen näytöt ovat parantaneet opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja tämä näkyy myös työssäoppimispaikoissa. Näytöt myös mahdollistavat työpaikkaohjaajien oman työn kehittämisen.
Oppilaitokset voivat lisätä ammattiosaamisen näyttöjen työelämälähtöisyyttä monin eri tavoin. Työssäoppimispaikkoja tulee ohjeistaa mahdollisimman selkeästi ja käytännönläheisesti. Ohjaavalla opettajalla tulee olla riittävästi aikaa ja innostusta perehdyttää työpaikkaohjaaja tehtäväänsä. Ammattiosaamisen näytön arviointi tulee käsitellä huolellisesti ja arviointiin liittyvät kriteerit täytyy avata ja konkretisoida. Oppilaitosten on tärkeää pitää työpaikkaohjaajista ja työssäoppimispaikoista hyvää huolta ja ottaa niitä mukaan näyttöjen ja koko opetuksen suunnitteluun.
Kehittämishankeraportin alkuun on koottu ammattiosaamisen näyttöihin liittyvää yleistä teoriaa. Teoriaa seuraa kuvaus ammattiosaamisen näytöistä liiketalouden alalla. Työn lopuksi on pohdittu ammattiosaamisen näyttöjä liiketalouden alalla työelämän näkökulmasta. Lisäksi on esitetty kehittämisehdotuksia ammattiosaamisen näyttöjen työelämävastaavuuden lisäämiseksi.
Ammattiosaamisen näytöt ovat tiivistäneet oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä liiketalouden alalla. Työelämän näkökulmasta näytöt sisältävät liikaa paperitöitä ja arviointi koetaan haastavana. Koko koulutuskenttää pidetään sekavana. Ammattiosaamisen näytöt ovat parantaneet opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja tämä näkyy myös työssäoppimispaikoissa. Näytöt myös mahdollistavat työpaikkaohjaajien oman työn kehittämisen.
Oppilaitokset voivat lisätä ammattiosaamisen näyttöjen työelämälähtöisyyttä monin eri tavoin. Työssäoppimispaikkoja tulee ohjeistaa mahdollisimman selkeästi ja käytännönläheisesti. Ohjaavalla opettajalla tulee olla riittävästi aikaa ja innostusta perehdyttää työpaikkaohjaaja tehtäväänsä. Ammattiosaamisen näytön arviointi tulee käsitellä huolellisesti ja arviointiin liittyvät kriteerit täytyy avata ja konkretisoida. Oppilaitosten on tärkeää pitää työpaikkaohjaajista ja työssäoppimispaikoista hyvää huolta ja ottaa niitä mukaan näyttöjen ja koko opetuksen suunnitteluun.