Harrastekaveritoiminnan kehittäminen kokeillen Kajaanin ammattikorkeakoulussa
Hyrkäs, Jasmin; Vasankari, Laura (2019)
Hyrkäs, Jasmin
Vasankari, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli harrastekaveritoiminnan kehittäminen kokeillen Kajaanin ammattikorkeakoulus-sa. Tarkoituksena oli luoda ja kehittää harrastekaveritoimintaa Kajaanin ammattikorkeakoulussa (KAMK). Harrastekaveritoiminnan tavoitteena on edistää KAMK:n opiskelijoiden hyvinvointia. Opinnäytetyön tavoit-teena on vastata toimeksiantajan tarpeeseen kehittää harrastekaveritoiminnan palvelupolkumalli sekä ke-hittää sidosryhmien välistä yhteistyötä. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Vuonna 2016 toteutetusta korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksesta käy ilmi, että jopa 84 % opiske-lijoista istui päivän aikana yli 8 tuntia. Fyysinen passiivisuus sekä istuminen ovat lisääntyneet erityisesti kor-keakouluopiskelijoilla, mikä on johtanut uusien toimintamallien sekä matalan kynnyksen liikuntapalveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KAMK:n hallinnoima Älyllä aktiiviseksi –hanke. Harrastekaveritoimin-nan suunnittelu pohjautui toimeksiantajan tavoitteeseen työstää laaja-alainen ja yhteinen palvelupolku KAMK:n hyvinvointipalveluiden käyttöön. Harrastekaveritoiminnan suunnittelua ja käynnistämistä varten hanke hyödynsi hyvinvointipalveluiden kehittämistiimiä, joiden suunnittelutyötä jatkettiin kehitä kokeillen -mallin mukaisesti. Kehittämismalli valittiin sen ajankohtaisen sekä käyttäjälähtöisen lähestymistavan takia.
Kehittämistehtävinä oli selvittää, millainen harrastekaveritoiminta on toimiva tällä hetkellä KAMK:ssa, miten harrastekaveritoiminta tukee KAMK:n hyvinvointipalveluita sekä miten kohderyhmä kokee harrastekaveri-toiminnan olevan yhteydessä opiskelijan hyvinvointiin. Perehdyimme muihin vastaaviin hankkeisiin, opiske-lijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn sekä niihin vaikuttaviin tekijöihin, kuten osallisuuteen, aiempaan tutkimustietoon sekä KAMK:n teettämiin hyvinvointikyselyihin. Lisäksi syvennyimme kehitä kokeillen -mallin metodeihin harrastekaveritoiminnan kokeilun toteuttamiseksi.
Kokeilu suunniteltiin kehitä kokeillen kokeilusuunnitelman pohjalta. Loimme sähköiset palautelomakkeet mallin mukaisesti prosessin jokaiseen vaiheeseen oppimisen maksimoimiseksi. Toimintaa kehitettiin jatku-vasti palautteiden perusteella. Asiakasymmärryksen syventämiseksi käytettiin teemahaastattelua, jotta kohderyhmän ääni saatiin kuuluviin. Lisäksi kartoitettiin heidän näkemystään harrastekaveritoiminnasta.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuloksena on prosessikuvaus harrastekaveritoiminnasta, joka sisältää yhtei-sen ohjeen yhteistyötahojen käyttöön. Toimintaa tulisi kehittää edelleen kehitä kokeillen -mallin mukaisesti palautteiden perusteella pyrkien madaltamaan kynnystä sekä ottamalla mukaan esimeriksi ryhmätapaamis-ten vaihtoehdon.
Vuonna 2016 toteutetusta korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksesta käy ilmi, että jopa 84 % opiske-lijoista istui päivän aikana yli 8 tuntia. Fyysinen passiivisuus sekä istuminen ovat lisääntyneet erityisesti kor-keakouluopiskelijoilla, mikä on johtanut uusien toimintamallien sekä matalan kynnyksen liikuntapalveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KAMK:n hallinnoima Älyllä aktiiviseksi –hanke. Harrastekaveritoimin-nan suunnittelu pohjautui toimeksiantajan tavoitteeseen työstää laaja-alainen ja yhteinen palvelupolku KAMK:n hyvinvointipalveluiden käyttöön. Harrastekaveritoiminnan suunnittelua ja käynnistämistä varten hanke hyödynsi hyvinvointipalveluiden kehittämistiimiä, joiden suunnittelutyötä jatkettiin kehitä kokeillen -mallin mukaisesti. Kehittämismalli valittiin sen ajankohtaisen sekä käyttäjälähtöisen lähestymistavan takia.
Kehittämistehtävinä oli selvittää, millainen harrastekaveritoiminta on toimiva tällä hetkellä KAMK:ssa, miten harrastekaveritoiminta tukee KAMK:n hyvinvointipalveluita sekä miten kohderyhmä kokee harrastekaveri-toiminnan olevan yhteydessä opiskelijan hyvinvointiin. Perehdyimme muihin vastaaviin hankkeisiin, opiske-lijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn sekä niihin vaikuttaviin tekijöihin, kuten osallisuuteen, aiempaan tutkimustietoon sekä KAMK:n teettämiin hyvinvointikyselyihin. Lisäksi syvennyimme kehitä kokeillen -mallin metodeihin harrastekaveritoiminnan kokeilun toteuttamiseksi.
Kokeilu suunniteltiin kehitä kokeillen kokeilusuunnitelman pohjalta. Loimme sähköiset palautelomakkeet mallin mukaisesti prosessin jokaiseen vaiheeseen oppimisen maksimoimiseksi. Toimintaa kehitettiin jatku-vasti palautteiden perusteella. Asiakasymmärryksen syventämiseksi käytettiin teemahaastattelua, jotta kohderyhmän ääni saatiin kuuluviin. Lisäksi kartoitettiin heidän näkemystään harrastekaveritoiminnasta.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuloksena on prosessikuvaus harrastekaveritoiminnasta, joka sisältää yhtei-sen ohjeen yhteistyötahojen käyttöön. Toimintaa tulisi kehittää edelleen kehitä kokeillen -mallin mukaisesti palautteiden perusteella pyrkien madaltamaan kynnystä sekä ottamalla mukaan esimeriksi ryhmätapaamis-ten vaihtoehdon.