Lasten fyysisen aktiivisuuden lisääminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
Rautanen, Satu (2019)
Rautanen, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710444
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus oli luoda konkreettisia keinoja ja ideoita päiväkotiarjen ja pienten sisätilojen liikunnallistamiseksi. Kehittämishankkeen taustalla teoreettisena viitekehyksenä vaikuttivat muun muassa valtakunnallisella tasolla varhaiskasvatuslaki 2018, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden perusteet 2016 ja Ilo kasvaa liikkuen -toiminta. Paikallisella tasolla taustalla vaikuttivat Terve ja liikkuva Sastamala -toiminta, Seinäjoen lihavuus laskuun -ohjelma, jossa Sastamala toimi pilottikuntana ja vuosien 2006-2017 kouluterveyskyselyjen tulokset, joista ilmeni, että Sastamalassa lasten ja nuorten ylipaino on huolestuttavasti noussut.
Kehittämishankkeessani menetelmästrategiana käytin toimintatutkimusta ja tiedonhankinnan metodeina kyselyä, jonka toteutin yhteistyöpäiväkodeille SWOT-analyysin muodossa, haastattelua, havainnointia ja benchmarking-menetelmää käytin kun vierailin kolmessa eri liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Aivoriihityöskentelyä käytin tiedonhankinnan metodina, kun esitin kehittämishankkeeni Sastamalan kaupungin varhaiskasvatuksen johtoryhmässä.
Kehittämishankkeeni edetessä ja erityisesti päiväkotivierailujen jälkeen huomasin, että pelkät liikuntavinkit päiväkoteihin eivät tuo toivottua pysyvää toimintakulttuurin muutosta. Joten lähdin tutkimaan, miten kasvattajat saadaan innostettua mukaan liikunnallisemman arjen toteuttamiseen. Tutkimuksessa ilmeni, että kasvattajien asenne oli ratkaisevassa roolissa lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä.
Kehittämishankkeeni tuloksina valmistui kaksi opasta: Kohti liikunnallista päiväkotiarkea -opas, mikä pitää sisällään muutoksen portaat miten päiväkodin arki saadaan liikunnallisemmaksi ja miten kasvattajat saadaan muutokseen mukaan. Toinen kehittämishankkeeni tulos oli Liikunnallisia lisäyksiä päiväkodin arkeen -opas, mikä pitää sisällään valmiita liikunnallisia vinkkejä päiväkodin arjen tilanteisiin.
Esitin kehittämishankkeeni Sastamalan kaupungin varhaiskasvatuksen johtoryhmässä, jonka tarkoituksena oli herättää ja innostaa varhaiskasvatuksen esimiehet liikunnallisemmasta arjesta ja viedä innostus myös omiin yksiköihin. Molemmat oppaat jaettiin sähköisesti kaikkien kasvattajien käyttöön heti. Esityksen jälkeen varhaiskasvatuksen johto on lähtenyt kehittämään rakenteita joiden avulla tietoa, taitoa ja ideoita saataisiin välitettyä kunnan sisällä ja yhteistyön tiivistämistä muiden Pirkanmaan kuntien välillä on ehditty jo pohtia. The aim of this development project was to create actual, realisable methods and ideas for enabling increased levels of activity in day care centres and within indoor spaces. On a national level, the theoretical framework for the development project includes the Early Childhood Education Act 2018, the Core Curriculum for Early Childhood Education 2016, the foundations for physical activity in early childhood 2016 and the Ilo Kasvaa Liikkuen (“Joy Grows by Moving”) initiative. On a local level, the project was influenced by the Terve ja Liikkuva Sastamala (“Healthy, Active Sastamala”) initiative and the Seinäjoen Lihavuus Laskuun (”Lowering Seinäjoki’s Obesity”) pro- gramme, in which Sastamala was a pilot municipality, as well as the results of surveys carried out in schools between 2006 and 2017, which showed that obesity in Sastamala’s children and young people is worryingly on the increase.
The method for my development project was activity analysis. Information was gathered using SWOT analysis questionnaires distributed to the day care centres I worked with for this project, interviews, observations and benchmarking methods through visits to three activity-centred day care centres. Brainstorming was also used to gather information.
As my development project progressed I noticed that simply providing suggestions to increase activity levels in day care centres does not bring about the desired lasting change in the culture of those places. I therefore began to explore how educators could be inspired to join in the effort to make daily life more active.
Two guides were born as a result of my development project. The Kohti liikunnallista päiväkotiarkea (“Steps towards Active Day Care Routines”) guide contains steps towards change, through which day care centre routines can be made more physically active and educators can be inspired to become part of the change. The other result of my development project was the Liikunnallisia lisäyksiä päiväkodin arkeen (“Adding Physical Exercise to the Routines in Day Care Centres”) guide.
I presented my development project to the Town of Sastamala early childhood education management group. Both guides were distributed electronically to all educators and pedagogues, for immediate use. Since my presentation the early childhood education management have started to develop a framework to facilitate the sharing of knowledge, skills and ideas within the municipality. Efforts have also begun to in- crease co-operation between Sastamala and other municipalities in the Pirkanmaa region.
Kehittämishankkeessani menetelmästrategiana käytin toimintatutkimusta ja tiedonhankinnan metodeina kyselyä, jonka toteutin yhteistyöpäiväkodeille SWOT-analyysin muodossa, haastattelua, havainnointia ja benchmarking-menetelmää käytin kun vierailin kolmessa eri liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Aivoriihityöskentelyä käytin tiedonhankinnan metodina, kun esitin kehittämishankkeeni Sastamalan kaupungin varhaiskasvatuksen johtoryhmässä.
Kehittämishankkeeni edetessä ja erityisesti päiväkotivierailujen jälkeen huomasin, että pelkät liikuntavinkit päiväkoteihin eivät tuo toivottua pysyvää toimintakulttuurin muutosta. Joten lähdin tutkimaan, miten kasvattajat saadaan innostettua mukaan liikunnallisemman arjen toteuttamiseen. Tutkimuksessa ilmeni, että kasvattajien asenne oli ratkaisevassa roolissa lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä.
Kehittämishankkeeni tuloksina valmistui kaksi opasta: Kohti liikunnallista päiväkotiarkea -opas, mikä pitää sisällään muutoksen portaat miten päiväkodin arki saadaan liikunnallisemmaksi ja miten kasvattajat saadaan muutokseen mukaan. Toinen kehittämishankkeeni tulos oli Liikunnallisia lisäyksiä päiväkodin arkeen -opas, mikä pitää sisällään valmiita liikunnallisia vinkkejä päiväkodin arjen tilanteisiin.
Esitin kehittämishankkeeni Sastamalan kaupungin varhaiskasvatuksen johtoryhmässä, jonka tarkoituksena oli herättää ja innostaa varhaiskasvatuksen esimiehet liikunnallisemmasta arjesta ja viedä innostus myös omiin yksiköihin. Molemmat oppaat jaettiin sähköisesti kaikkien kasvattajien käyttöön heti. Esityksen jälkeen varhaiskasvatuksen johto on lähtenyt kehittämään rakenteita joiden avulla tietoa, taitoa ja ideoita saataisiin välitettyä kunnan sisällä ja yhteistyön tiivistämistä muiden Pirkanmaan kuntien välillä on ehditty jo pohtia.
The method for my development project was activity analysis. Information was gathered using SWOT analysis questionnaires distributed to the day care centres I worked with for this project, interviews, observations and benchmarking methods through visits to three activity-centred day care centres. Brainstorming was also used to gather information.
As my development project progressed I noticed that simply providing suggestions to increase activity levels in day care centres does not bring about the desired lasting change in the culture of those places. I therefore began to explore how educators could be inspired to join in the effort to make daily life more active.
Two guides were born as a result of my development project. The Kohti liikunnallista päiväkotiarkea (“Steps towards Active Day Care Routines”) guide contains steps towards change, through which day care centre routines can be made more physically active and educators can be inspired to become part of the change. The other result of my development project was the Liikunnallisia lisäyksiä päiväkodin arkeen (“Adding Physical Exercise to the Routines in Day Care Centres”) guide.
I presented my development project to the Town of Sastamala early childhood education management group. Both guides were distributed electronically to all educators and pedagogues, for immediate use. Since my presentation the early childhood education management have started to develop a framework to facilitate the sharing of knowledge, skills and ideas within the municipality. Efforts have also begun to in- crease co-operation between Sastamala and other municipalities in the Pirkanmaa region.